Som ett led i att förenkla administrationen av lokalbokning och ansökan av föreningsbidrag uppgraderar kommunen det webbaserade systemet för bokning och bidrag.
Uppsala kommun har upphandlat och skrivit nytt avtal med leverantören av befintligt system. Det uppdaterade systemet introducerades 11 december 2023, ytterligare uppdateringar sker under 2024.
Förenkla och öka nyttjandegraden
Syftet med upphandlingen av system är bland annat att:
- Förenkla att ansöka och hantera bidrag till föreningar och det fria kulturlivet oavsett nämnd
- Förenkla att boka och hantera lokalbokningar
- Bidra till att öka nyttjandegraden i kommunens bokningsbara lokaler/resurser
Den nya mobilanpassade lösningen ska underlätta för föreningar och övriga användare, förenkla hanteringen inom kommunen och ge utrymme för att fler nämnder in i systemet.
Det är mycket som är sig likt i det uppgraderade systemet, inte minst för bokningskunder, men det finns förbättringar även här. Bland annat kan du söka lokal efter område, storlek, underlag och typ av anläggning och se bokningsbekräftelse direkt i systemet. Föreningar kan även lägga upp olika behörigheter i systemet utifrån olika roller.
Förbättringar för både användare och kommunen
Befintliga bidragskunder känner igen sig i systemet även om vissa delar är nya. Kommunen kommer att kunna automatisera meddelanden till berörda föreningar om exempelvis när det är dags att skicka in bidragsansökan samt påminnelser till de som har glömt att ansöka om bidrag.
Idrotts- och fritidsnämndens kunder söker bidrag som vanligt i systemet. Under 2024 kommer bidrag från fler nämnder att inkluderas, först kulturnämndens.
Under 2024 kommer systemet utvecklas och kompletteras steg för steg med förbättrade funktioner. Vilka kommer att presenteras på den här sidan.
Ansvaret för frågor och information om bidrag och utveckling finns hos kommunen. Det kommunala bolaget Uppsala arenor och fastigheter har en samlad servicefunktion för lokalbokning och nyckelhantering på uppdrag från idrotts- och fritidsnämnden.
Nyheter i uppgradering
Godkänd aktör för att söka bidrag
Den 20 maj öppnar vi upp möjligheten för dig som ny aktör som vill söka bidrag från idrott- och fritidsnämnden eller kulturnämnden att göra det i systemet för bokning och bidrag. Läs mer om hur du gör på startsidan för systemet.
Läs mer om systemet för bokning och bidrag
Nya aktörer behöver registrera sig
Inför 2025 ansöker du om de flesta av kulturnämndens bidrag i systemet för bokning och bidrag. Alla aktörer som är nya i systemet måste registrera sig och sin organisation och därefter ansöka om att bli godkänd aktörför att söka bidrag i länken ovan.
Ansökan om kulturnämndens bidrag till fria kulturlivet och barns och ungas fria tid öppnar upp i det digitala systemet den 9 augusti. Kultur- idrott- och fritidsförvaltningen bjuder in till informationsträffar i maj och augusti för att berätta om hur du ansöker om att bli godkänd aktör för att söka bidrag och hur du sedan söker bidrag.
Logga in - bara med e-legitimation
För din säkerhet inför vi krav på e-legitimation för alla i systemet för bokning och bidrag, från 20 maj. Om du tidigare har loggat in i systemet med användarnamn och lösenord eller på ett gemensamt konto måste du därför uppdatera ditt konto med personnummer, personlig e-postadress och börja använda e-legitimation.
Gör du inte det kommer du inte att kunna logga in efter 20 maj.
Eftersom inloggningen blir personbunden går det inte att dela konto med flera användare. Om föreningen har en gemensam e-postadress kan den bara användas av en person. Alla användare behöver skapa eget konto som sedan kan knytas till en roll i föreningen.
För att lägga in personnummer och ändra användaruppgifter i ditt konto -logga in i systemet för bokning och bidrag och välj Mitt konto / Användaruppgifter i menyn. Lägg till Personnummer. Glöm inte att spara när du har ändrat dina användaruppgifter!
Vi guidar dig
Behöver du hjälp med bokning av lokal? Kontakta bokningsservice, se kontakt nedan.
För hjälp med ansökan av befintliga bidrag i systemet, kontakta bidrag@uppsala.se.
Vill du komma i kontakt med övriga förvaltningar som arbetar med föreningsbidrag, hör av dig till kontaktcenter, se kontakt nedan.
Läs mer om de olika bidragen och hitta kontaktuppgifter
Nyheter i uppgradering
Efter den senaste uppgraderingen av systemet för bokning och bidrag 14 augusti kan föreningar ansöka om att överlåta bokningstillfällen till andra föreningar.
Du kan bara överlåta bokningar av typ normal eller match och till föreningar som är publicerade i det offentliga föreningsregistret.
Sedan tidigare uppgraderingarna kan du numera exempelvis prenumerera på lediga tider bokningssystemet. Du kan göra ett urval utifrån dina önskemål, dagar, tider, hallar och få ett mejl på återlämnade tider när det dyker upp tomma luckor som går att boka.
Sökfunktionerna har förbättrats så att du som kund kan välja och sortera dina favoriter bland lokaler och anläggningar. Det gör det enklare att exempelvis hitta lediga tider i dina favoritanläggningar, boka en lokal olika veckodagar på samma gång eller om du vill boka flera olika lokaler.
En annan nyhet är att du kan få tillbaka säsongstider om ett evenemang blir avbokat.
Du kan också boka av din tid själv på kortare varsel än fem dagar före ditt tillfälle mot en avbokningsavgift.
Skriv till bokning@uppsala.se om du har frågor. Om du lämnar ditt telefonnummer så ringer vi tillbaka.
Löpande uppgraderingar under 2024
Uppgraderingarna av systemet kommer att lanseras löpande under perioden december 2023–november 2024. De funktioner som kommer med respektive lansering presenteras på denna sida och i kommunens nyhetsbrev till de föreningar och aktörer som redan är kunder i befintligt system.
Läs mer om nyhetsbrevet föreningsliv och prenumerera
Kontakta bokningsservice
Kontakta bokningsservice för att boka lokal eller anläggning.
För att vi ska kunna ge dig bäst service, ber vi dig att i första hand kontakta oss med e-post. Om du lämnar ditt telefonnummer så ringer vi tillbaka.
E-post:
bokning@uppsala.se
Telefon:
018-727 13 90
Telefontider:
Måndag–fredag 09.00–12.00
Besöksadress:
Studenternas, entréplan på Sjukhusvägen 12K. Endast bokade besök.
Felanmälan:
Gör en felanmälan vid fel eller skada på bokad lokal eller
idrottsanläggning
Vid akuta fel, ring 0771-13 10 20, dygnet runt.
För löpande information om våra anläggningar: