Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Som ett led i att förenkla administrationen av lokalbokning och ansökan av föreningsbidrag uppgraderar kommunen det webbaserade systemet för bokning och bidrag.

Uppsala kommun har upphandlat och skrivit nytt avtal med leverantören av befintligt system. Det uppdaterade systemet introducerades 11 december 2023, ytterligare uppdateringar sker under 2024.

Förenkla och öka nyttjandegraden

Syftet med upphandlingen av system är bland annat att:

  • Förenkla att ansöka och hantera bidrag till föreningar och det fria kulturlivet oavsett nämnd
  • Förenkla att boka och hantera lokalbokningar
  • Bidra till att öka nyttjandegraden i kommunens bokningsbara lokaler/resurser

Den nya mobilanpassade lösningen ska underlätta för föreningar och övriga användare, förenkla hanteringen inom kommunen och ge utrymme för att fler nämnder in i systemet.

Det är mycket som är sig likt i det uppgraderade systemet, inte minst för bokningskunder, men det finns förbättringar även här. Bland annat kan du  söka lokal efter område, storlek, underlag och typ av anläggning och se bokningsbekräftelse direkt i systemet. Föreningar kan även lägga upp olika behörigheter i systemet utifrån olika roller.

Förbättringar för både användare och kommunen

Befintliga bidragskunder känner igen sig i systemet även om vissa delar är nya. Kommunen kommer att kunna automatisera meddelanden till berörda föreningar om exempelvis när det är dags att skicka in bidragsansökan samt påminnelser till de som har glömt att ansöka om bidrag.

Idrotts- och fritidsnämndens kunder söker bidrag som vanligt i systemet. Under 2024 kommer bidrag från fler nämnder att inkluderas, först  kulturnämndens.

Under 2024 kommer systemet utvecklas och kompletteras steg för steg med förbättrade funktioner. Vilka kommer att presenteras på den här sidan.

Ansvaret för frågor och information om bidrag och utveckling finns hos kommunen. Det kommunala bolaget Uppsala arenor och fastigheter har en samlad servicefunktion för lokalbokning och nyckelhantering på uppdrag från idrotts- och fritidsnämnden.

Nyheter i uppgradering

Godkänd aktör för att söka bidrag

Den 20 maj öppnar vi upp möjligheten för dig som ny aktör som vill söka bidrag från idrott- och fritidsnämnden eller kulturnämnden att göra det i systemet för bokning och bidrag. Läs mer om hur du gör på startsidan för systemet.

Läs mer om systemet för bokning och bidrag

Nya aktörer behöver registrera sig

Inför 2025 ansöker du om de flesta av kulturnämndens bidrag i systemet för bokning och bidrag. Alla aktörer som är nya i systemet måste registrera sig och sin organisation och därefter ansöka om att bli godkänd aktörför att söka bidrag i länken ovan.

Ansökan om kulturnämndens bidrag till fria kulturlivet och barns och ungas fria tid öppnar upp i det digitala systemet den 9 augusti.  Kultur- idrott- och fritidsförvaltningen bjuder in till informationsträffar i maj och augusti för att berätta om hur du ansöker om att bli godkänd aktör för att söka bidrag och hur du sedan söker bidrag.

Logga in - bara med e-legitimation

För din säkerhet inför vi krav på e-legitimation för alla i systemet för bokning och bidrag, från 20 maj. Om du tidigare har loggat in i systemet med användarnamn och lösenord eller på ett gemensamt konto måste du därför uppdatera ditt konto med personnummer, personlig e-postadress och börja använda e-legitimation. 

Gör du inte det kommer du inte att kunna logga in efter 20 maj. 

Eftersom inloggningen blir personbunden går det inte att dela konto med flera användare. Om föreningen har en gemensam e-postadress kan den bara användas av en person. Alla användare behöver skapa eget konto som sedan kan knytas till en roll i föreningen.

För att lägga in personnummer och ändra användaruppgifter i ditt konto -logga in i systemet för bokning och bidrag och välj Mitt konto / Användaruppgifter i menyn. Lägg till Personnummer. Glöm inte att spara när du har ändrat dina användaruppgifter!

Vi guidar dig

Behöver du hjälp med bokning av lokal? Kontakta bokningsservice, se kontakt nedan.

För hjälp med ansökan av befintliga bidrag i systemet, kontakta bidrag@uppsala.se.

Vill du komma i kontakt med övriga förvaltningar som arbetar med föreningsbidrag, hör av dig till kontaktcenter, se kontakt nedan.

Läs mer om de olika bidragen och hitta kontaktuppgifter

Nyheter i uppgradering 

Efter den senaste uppgraderingen av systemet för bokning och bidrag 14 augusti kan föreningar ansöka om att överlåta bokningstillfällen till andra föreningar.

Du kan bara överlåta bokningar av typ normal eller match och till föreningar som är publicerade i det offentliga föreningsregistret.

Sedan tidigare uppgraderingarna kan du numera exempelvis prenumerera på lediga tider bokningssystemet. Du kan göra ett urval utifrån dina önskemål, dagar, tider, hallar och få ett mejl på återlämnade tider när det dyker upp tomma luckor som går att boka.

Sökfunktionerna har förbättrats så att du som kund kan välja och sortera dina favoriter bland lokaler och anläggningar. Det gör det enklare att exempelvis hitta lediga tider i dina favoritanläggningar, boka en lokal olika veckodagar på samma gång eller om du vill boka flera olika lokaler.

En annan nyhet är att du kan få tillbaka säsongstider om ett evenemang blir avbokat.

Du kan också boka av din tid själv på kortare varsel än fem dagar före ditt tillfälle mot en avbokningsavgift.

Skriv till bokning@uppsala.se om du har frågor. Om du lämnar ditt telefonnummer så ringer vi tillbaka.

Löpande uppgraderingar under 2024

Uppgraderingarna av systemet kommer att lanseras löpande under perioden december 2023–november 2024. De funktioner som kommer med respektive lansering presenteras på denna sida och i kommunens nyhetsbrev till de föreningar och aktörer som redan är kunder i befintligt system.

Läs mer om nyhetsbrevet föreningsliv och prenumerera

Kontakta bokningsservice

Kontakta bokningsservice för att boka lokal eller anläggning.

För att vi ska kunna ge dig bäst service, ber vi dig att i första hand kontakta oss med e-post. Om du lämnar ditt telefonnummer så ringer vi tillbaka.

E-post:
bokning@uppsala.se

Telefon:
018-727 13 90

Telefontider:
Måndag–fredag 09.00–12.00

Besöksadress:
Studenternas, entréplan på Sjukhusvägen 12K. Endast bokade besök.

Felanmälan:
Gör en felanmälan vid fel eller skada på bokad lokal eller idrottsanläggning

Vid akuta fel, ring 0771-13 10 20, dygnet runt.

För löpande information om våra anläggningar:

Idrott och fritid på Facebook

Idrott och fritid på Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet Föreningsliv

Nyheter om aktiviteter, motion och idrott

  • Nu öppnar Sävja 4H-gård

    Välkommen till invigningen av 4H-gården på Linnés Sävja – Uppsalas tredje 4H-gård, som drivs av föreningen Uppsala läns 4H. Här får du chansen att möta gårdens invånare, bland annat hästar, får, getter, kaniner och höns. Kom och upplev en spännande dag på landet, mitt i Uppsala! Söndag 3 november är det invigning mellan 11–15.

  • Olympiadagen

    Olympiadagen är en dag fylld av idrott, glädje och inspiration för barn och vuxna. Du får prova olika idrotter, träffa olympiska stjärnor och ha roligt. Alla som deltar i Olympialoppet får medalj!

  • Håll koll på vattenkvaliteten innan bad

    På de flesta badplatser i Uppsala kommun är badvattnet bra och har utmärkt kvalitet. Men vid algblomning eller när kommunen avråder från bad bör du inte bada. Håll koll på vattenkvaliteten innan du hoppar i plurret.

Se fler nyheter
  • Gottsunda allaktivitetshus Sommar för alla

  • Evenemang för barn och unga

    På Kubik Uppsala hittar du saker att göra inom Uppsala kommun. Här samlar vi aktiviteter inför alla lov men också övrig fritid.

  • Hållbara resor med Resvana

    Att vara nyflyttad kan vara ett bra tillfälle att hitta en ny och mer hållbar resvana. För att du lättare ska hitta bra resealternativ arbetar Uppsala kommun med tjänsten Resvana tillsammans med företaget Nudgd.

Så arbetar vi med aktiviteter, motion och idrott

  • Så arbetar vi med:

    Aktiva och hållbara resor för barn och unga

    Barnets resa handlar inte bara om att ta sig från en plats till en annan. Barn som får göra aktiva resor blir mer självständiga och mår bättre. Samtidigt läggs grunden för goda vanor. Uppsala kommun arbetar med att öka andelen barn och unga som går, cyklar eller tar bussen till och från förskola, skola och fritidsaktiviteter.

  • Så arbetar vi med:

    Idrott

    Oavsett ålder, kön, könstillhörighet, sexuell läggning eller etnicitet ska alla kunna träna och idrotta på sina egna villkor utan att diskrimineras - tillsammans når vi målet, Sveriges bästa idrottskommun.

  • Så arbetar vi med:

    Att cykla i Uppsala

    Här kan du läsa om hur vi arbetar för att utveckla Uppsala som cykelstad. Om du vill ha löpande information om vad som är på gång för dig som cyklist: prenumerera på nyhetsbrevet.