Uppsala kommun står bakom webbplatsen uppsala.ibgo.se genom Explizit Public Service AB. Uppsala kommun vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Den här sidan beskriver hur uppsala.ibgo.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till kommunen så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från uppsala.ibgo.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du kontakta Kontaktcenter, se kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Rapportera brister via webbformulär
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Problem med tabbordning
- Tabbordningen är inte logisk på alla sidor.
- På vissa sidor kan man inte tabba till all information. Detta gäller vissa listor i systemet dock inte bokning och bidrag.
Vår ambition är att ha åtgärdat detta kända tillgänglighetsproblem senast 31 mars 2025.
Problem med skärmuppläsning
På grund av att tabbordningen inte tillgängliggör alla delar i listorna blir användning av uppsala.ibgo.se utan synförmåga eller användning med kraftigt nedsatt synförmåga som är i behov av skärmläsare inte möjlig utan stora svårigheter och risk för fel. Detta gäller framförallt vid visning eller editering av en befintlig bokning men är ett generellt problem i hela systemet där listor används.
Vår ambition är att ha åtgärdat detta kända tillgänglighetsproblem senast 31 mars 2025.
Problem med tredjepartsprodukter
Delar av våra tredjepartsprodukter uppfyller inte kodstandarden för WCAG 2.1 nivå AA.
Vår ambition är att ha åtgärdat detta kända tillgänglighetsproblem senast 31 mars 2025.
Innehåll som inte omfattas av lagen
Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Kalendern, bokning via schemat, är inte anpassat för användning utan synförmåga eller användning med kraftigt nedsatt synförmåga som är i behov av skärmläsare. Vi hänvisar då till bokning via valet sök enstaka tid eller sök återkommande tid.
Kalendern, vid val av datum, och klockan, vid val av tid, för bokning är inte anpassat för användning utan synförmåga eller användning med kraftigt nedsatt synförmåga som är i behov av skärmläsare. Vi hänvisar till att skriva in datum och tid manuellt i fältet.
Hur vi har testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av uppsala.ibgo.se samt använt ett testverktyg, Sortsite, för att kontrollera tillgängligheten.
Senaste bedömningen gjordes under oktober 2024 och är godkänd av Explizit.
Webbplatsen uppsala.ibgo.se publicerades 30 april 2016.
Redogörelsen uppdaterades den 7 november 2024.