Alla hamnar som har utrymme för minst 25 fritidsbåtplatser är skyldiga att ta emot allt avfall som fritidsbåtarna har behov av att lämna. Senast den 1 januari 2024 ska hamnarna ha en godkänd avfallshanteringsplan som visar hur mottagandet ser ut. Planen ska godkännas av kommunen senast den 31 december 2023.
Nya regler
Från den 1 maj 2023 gäller en ny föreskrift (TSFS 2023:12) om avfallshantering för fritidsbåtshamnar. De nya reglerna innebär att alla hamnar med minst 25 båtplatser ska ta emot fritidsbåtarnas avfall. Kravet gäller för exempelvis toalettavfall, hushållssopor och farligt avfall. Detta innebär att hamnarna måste ha fungerade anordningar för avfall och med rätt kapacitet. Anordningarna ska vara korrekt placerade och lagas direkt om de skulle gå sönder.
Läs mer om de nya reglerna på Transportstyrelsens webbplats
Undantag: Det finns dock några undantagna från krav på mottagningsanordningar och avfallshanteringsplaner, t.ex. vid naturhamnar eller när båtplatserna tillhör boende i området som hanterar avfallet vid sin bostad.
Avfallshanteringsplan
Fritidsbåtshamnarna ska ha en skriftligt upprättad plan för mottagande och hantering av avfall, som är godkänd av kommunen (i Uppsala är det miljö- och hälsoskyddsnämnden). Krav på vad planen ska innehålla finns i Transportstyrelsens föreskrift. Om en hamn inte har någon godkänd plan för avfallshantering eller tillräckliga anordningar för mottagande av avfall kan kommunen från och med den 1 januari 2024 skicka ut en sanktionsavgift.
Kraven i den nya föreskriften innebär att fritidsbåtshamnar i Uppsala kommun måste upprätta avfallshanteringsplaner och skicka in dem till miljöförvaltningen. Detta ska ske i god tid innan årsskiftet för att de ska hinna godkännas. Sanktionsavgiften gäller även om en avfallshanteringsplan skickats in till tillsynsmyndigheten men ännu inte blivit godkänd senast 31 december 2023.
Ladda ner blankett för avfallshanteringsplan på Transportstyrelsens webbplats
Skicka in er avfallshanteringsplan till miljoforvaltningen@uppsala.se eller via kommunens kontaktcenter uppsala.kommun@uppsala.se senast den 23 november 2023 för att miljöförvaltningen ska hinna godkänna den innan årsskiftet.
Hantera farligt avfall på rätt sätt
Det finns särskilda krav för hantering av farligt avfall. Mer information om detta finns på webbsidan Hantera och transportera farligt avfall på rätt sätt - Uppsala kommun
Avgifter och ansvar
Fritidsbåtshamnarna får ta ut en avgift för att täcka kostnaderna för mottagandet och behandlingen av avfallet. Mer om avgiften finns att läsa i Transportstyrelsens föreskrift.
Avgiften kan till exempel ingå i båtplats-, hamn- eller gästhamnsavgiften. När det gäller toalettavfall finns det möjlighet att ta ut en direkt avgift för viss del av avfallet.
Den som tar ut en avgift har ansvar för att uppfylla kraven som rör mottagande av avfall från fritidsbåtar. Om ingen avgift tas ut är det fastighetsägaren som har ansvar för att kraven är uppfyllda.
Läs mer på Transportstyrelsens webbplats om mottagning av avfall i hamn