Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Kontakta Uppsala kommun

Kontaktcenter

Hör av dig till Kontaktcenter om du vill veta mer om Uppsala och kommunens tjänster, eller vill komma i kontakt med en viss verksamhet eller person.

Öppettider

Måndag 8.00–17.00
Tisdag 8.00–17.00
Onsdag 8.00–17.00
Torsdag 8.00–18.00
Fredag 8.00–17.00

Våra kontaktuppgifter

E-post: uppsala.kommun@uppsala.se

Tänk på att uppgifter som personnummer, ekonomiska uppgifter och uppgifter om hälsa inte bör skickas med e-post.

Telefon: 018-727 00 00

När du ringer till oss får du välja en kategori för din fråga. Det går även bra att dröja kvar så hjälper vi dig.

Här finns finsktalande kommunvägledare så du kan prata finska redan vid första kontakten. Välj tonval 4.

Meillä on myös suomenkielisiä kuntaneuvojia, joten voit puhua suomea jo ensimmäisellä yhteydenotollasi. Valitse soittaessasi näppäin neljä.​

Besöksadress
Kontaktcenter finns nu i Stadshuset, Stadshusgatan 2.
Läs mer om Stadshuset

Postadress: Uppsala kommun, 753 75 Uppsala

Facebook: Uppsala kommun

SMS/MMS: 717 27

Vi registrerar ditt ärende

När du kontaktar oss behöver vi registrera ditt ärende.

Så behandlar vi dina personuppgifter

När du besöker, ringer eller skickar e-post till oss på Kontaktcenter kommer ditt ärende att registreras i vårt ärendehanteringssystem Artvise. Vi behandlar dina uppgifter för att kunna hantera frågor på ett mer strukturerat och rättssäkert sätt med den rättsliga grunden allmänt intresse.

Kommunstyrelsen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Du kan kontakta personuppgiftsansvarig på kommunledningskontoret genom att skicka e-post till kommunledningskontoret@uppsala.se.

Ärenden som Kontaktcenter registrerar men inte kan eller ska besvara skickas vidare till ansvarig nämnd på kommunen. Personuppgiftsansvarig är då respektive nämnd och ärendet hanteras då fortsatt enligt respektive nämnds informationshanteringsplan.

Uppgifter som skickas in till kommunen blir i regel allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut till den som begär det, såvida inte uppgifterna bedöms omfattas av sekretess. Uppgifterna vi registrerar kommer att hanteras enligt Kommunstyrelsens informationshanteringsplan. Kontaktcenters avslutade ärenden kommer löpande avpersonifieras efter 90 dagar och raderas efter ett år.

Personuppgiftsbiträdesavtal finns med leverantören som tillhandahåller ärendehanteringssystemet.

Läs mer om dina rättigheter och om hur Uppsala kommun behandlar personuppgifter:
Behandling av personuppgifter - Uppsala kommun

För klagomål på vår personuppgiftshantering har du rätt att vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten. Du kan även kontakta vårt dataskyddsombud JP Infonet AB genom att skicka e-post till dataskyddsombud@uppsala.se.

Felanmälan

På våra sidor för felanmälan kan du anmäla något som är trasigt eller inte fungerar.

Synpunkter och klagomål

Läs om hur du kan framföra olika synpunkter och klagomål.

Visselblåsarfunktion

Vid misstanke om mutor, jäv eller tjänstefel kan du skicka in en anmälan via vår visselblåsarfunktion

Press- och mediekontakter

Hitta presskontakter, pressmeddelanden och bilder.

Kommunens verksamheter

Hitta kontaktuppgifter till kommunens kontor, förvaltningar, nämnder och bolag.

Akut hjälp och journummer

Läs om jour- och nödnummer.

Antagning till förskola, fritidshem och skola

I Kontaktcenter i Stadshuset på Stadshusgatan 2 kan du få hjälp med enklare ärenden som gäller antagning till förskola, fritidshem och skola.

Du kan till exempel få information om hur man gör en ansökan till förskola eller grundskola, hjälp med att göra ett byte av förskola eller skola, lägga in och ändra inkomst. Om du har mobilt bank-id eller användaruppgifter kan vi hjälpa dig på plats.

Under Kontaktcenters öppettider finns alltid Kommunvägledare till din hjälp för guidning och assistans i e-tjänsten för förskola och fritidshem.

Sociala medier

Se en lista över Uppsala kommuns närvaro i sociala medier.

Fakturaadresser

Hitta fakturaadresser till kommunens olika verksamheter.

Kommunens organisationsnummer är 21 20 00-3005.

Kontakta Kontaktcenter

Hör av dig till Kontaktcenter om du vill veta mer om Uppsala och kommunens tjänster, eller vill komma i kontakt med viss verksamhet eller person.

Kontakta Uppsala kommun.

Telefon:
018-727 00 00
E-post:
uppsala.kommun@uppsala.se
Besöksadress:
Stadshuset, Stadshusgatan 2 i Uppsala
Postadress:
Uppsala kommun, Kontaktcenter, 753 75 Uppsala