Lämna synpunkter på kommunens service och tjänster
Synpunkter är värdefulla för oss och bidrar till att utveckla och förbättra kommunens verksamheter och tjänster. Vi är därför tacksamma för att du delar med dig av dina synpunkter. När du hör av dig med beröm, klagomål och förslag får vi information om vad vi gör bra och vad vi skulle kunna göra bättre.
Har du ett pågående ärende, kontakta din handläggare direkt.
Fler sätt att kontakta kommunen
Rapportera om du upptäcker fel eller brister inom kommunen. Det kan exempelvis handla om
- kommunens gator, vägar och parker
- problem med vatten, avlopp eller sophämtning
- något som kan skada miljön eller människors hälsa.
Det är politikerna som fattar beslut om vilken verksamhet kommunen ska bedriva. Ta kontakt med politikerna i kommunfullmäktige eller i en nämnd om du vill föreslå en ny verksamhet eller saknar service inom något verksamhetsområde.
Hitta rätt verksamhet och kontaktuppgifter till politiker på organisationssidan.
Du kan anmäla misstanke om mutor, jäv eller tjänstefel i kommunens visselblåsarfunktion. Om du misstänker att en verksamhet i kommunen eller kommunfinansierad verksamhet i privat regi inte sköts på rätt sätt kan du anmäla det. Dina misstankar kan till exempel röra korruption, missbruk av ställning, bedrägeri, ekonomisk brottslighet, allvarligt tjänstefel eller miljöbrott.
Fyll i ett formulär om du vill lämna information om misstänkt felaktig utbetalning av ekonomiskt bistånd (bidragsbrott).
Välj om du lämnar informationen som medarbetare på en myndighet eller som privatperson och/eller vill vara anonym.
Lämna underrättelse om misstänkt bidragsbrott – för dig som jobbar på en myndighet
Lämna tips om misstänkt bidragsbrott – för dig som är privatperson och/eller vill vara anonym
Mer information
Läs mer om synpunkter, överklagan och anmälan om bidragsbrott
Om du tror att du blivit sjuk av mat eller dryck från en restaurang, en butik eller ett annat matställe bör du anmäla det till miljöförvaltningen. På så sätt kan andra slippa bli sjuka.
Se pågående och avslutade dialoger och hur du kan engagera dig och påverka.
Har du blivit utsatt för diskriminering eller kränkande behandling?
Anmäl kränkande behandling på fritidsklubbar
Anmäl kränkande behandling inom förskola
Anmäl kränkande behandling inom grundskola
Vad händer med din synpunkt?
- Din synpunkt registreras och får ett ärendenummer.
- Din synpunkt hanteras av en handläggare.
- Du får återkoppling om hur din synpunkt har hanterats. Återkopplingen kan variera beroende på vilket område din synpunkt gäller.
- Din synpunkt blir en del av det systematiska kvalitetsarbetet på Uppsala kommun.
Behandling av personuppgifter
Uppsala kommun behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).