Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Kommunen har ett uppdrag att arbeta för att fler barn ska börja i förskolan. Uppdraget fokuserar på familjer som har ett annat modersmål än svenska.

Uppdraget grundar sig på en utredning som regeringen publicerade 2020. I utredningen ser man att det svenska språket kan stärkas hos barn om de går i förskolan. 

I uppdraget arbetar förskollärarna Anita Gustafsson och Josephine Eld med uppsökande verksamhet.

Här finns kontaktuppgifter, information och material för föräldrar och verksamheter som arbetar med barn i förskoleålder.

Träffa förskollärarna i projektet

Träffa förskollärarna Anita Gustafsson och Josephine Eld för att ställa frågor om öppna förskolan och förskolan. Under träffarna finns möjlighet att få information på olika språk.

1H6A8716[1200x675].jpg

Nå ut med information

I uppdraget ingår att nå ut brett med information om förskolan som är lätt att förstå. Föräldrar i Uppsala ska veta att de har rätt till förskola, få kunskap om förskolans uppdrag och hur förskolans verksamhet ser ut. Och framför allt den språkliga vinsten med att gå i förskolan. I uppdraget ingår också att skapa samarbeten med verksamheter, företag och organisationer.

Öppna förskolan är ett bra första steg för föräldrar och barn att lära känna en förskolemiljö, få mer information, träffa andra vuxna och ställa frågor.

Förskolan – information på olika språk

Dela gärna informationen till föräldrar med barn i förskoleålder som inte har sitt barn i förskolan.

Information om förskolan på svenska (PDF, 57 KB)

Information about preschool (engelska) (PDF, 65 KB)

معلومات عن مدرسة المرحلة التمھیدی ة (arabiska) (PDF, 202 KB)

Informations sur l'enseignement préscolaire (franska) (PDF, 65 KB)

زانیاری د ەربارەی پێش قوتابخانھ (sorani) (PDF, 218 KB)

Macluumaad kusaabsan dugsiga barbaarinta hore (somaliska) (PDF, 66 KB)

اطلاعات مربوط بھ پیش دبستانی (persiska) (PDF, 153 KB)

ብዛዕባ ቤት ትምህርቲ ኣጸደ ሕጻናት ዝምልከት ሓበሬታ። (tigrinja) (PDF, 145 KB)

Agahî derbarê pêşdibistanê (kurmandji) (PDF, 72 KB)

Öppna förskolan – information på olika språk

Information om öppna förskolan på svenska (PDF, 64 KB)

Information about open preschool (engelska) (PDF, 70 KB)

معلومات عن مدرسة المرحلة التمھیدیة المفتوح ة (arabiska) (PDF, 162 KB)

Informations sur l'école maternelle ouverte (franska) (PDF, 75 KB)

زانیاری د ەربارەی پێش قوتابخانھی کراوە (sorani) (PDF, 122 KB)

Macluumaad kusaabsan dugsiga furan ee barbaarinta hore (somaliska) (PDF, 73 KB)

اطلاعات مربوط بھ پیش دبستانی باز (persiska) (PDF, 161 KB)

ብዛዕባ ክፉት ቤት ትምህርቲ ኣጸደ ሕጻናት ዝምልከት ሓበሬታ። (tigrinja) (PDF, 106 KB)

Agahî derbarê pêşdibistana vekirî (kurmandji) (PDF, 74 KB)

Інформація про дошкільні дитячі установи відкритого типу (ukrainska) (PDF, 75 KB)

Информация о дошкольных детских учреждений открытого типа (ryska) (PDF, 82 KB)

Kommuners arbete för fler barn i förskolan

På Skolverkets sida kan du läsa mer om kommuners arbete för fler barn i förskolan.

Kommuners arbete för fler barn i förskolan (skolverket.se)

Folder: Du kan bidra till att fler barn börjar förskolan

Vi har tagit fram en folder till de personer som möter barn och vårdnadshavare i sin profession, till exempel BVC-sköterskor, socialsekreterare eller personal på öppna förskolan. Foldern berättar bland annat varför förskolan är viktig för barns utveckling och lärande. Den ger också tips på fakta och goda argument att använda i kontakten med vårdnadshavarna.

Du kan bidra till att fler barn börjar förskolan (skolverket.se)

 

Kontaktuppgifter

Anita Gustafsson
Telefon: 018-726 08 55
Mobil: 076-721 26 39
E-post: anita.gustafsson@uppsala.se

Josephine Eld
Telefon: 018-726 08 56
Mobil: 072-084 98 53
E-post: josephine.eld@uppsala.se

Följ Anitas och Josephines arbete på Instagram: uppdrag_forskola (Instagram)

Följ deras arbete på förskolans stafettblogg på Pedagog Uppsala.

Nyheter om förskola och familjedaghem

  • Uppsala kommun i ny studie – hoppas stärka barns skolframgångar

    Våren 2025 inleder Uppsala kommun en studie för att förbättra övergångarna mellan olika skolformer. Vad behöver skolan veta för att barnet ska få bäst förutsättningar att lyckas?

  • Pedagogiska priset för förskolan går till Joakim Bohlin

    Joakim Bohlin, förskollärare på Uppsävja förskola, vinner Uppsala kommuns pedagogiska lärarpris för förskolan 2024. Vårdnadshavarna som nominerat Joakim tycker att han har en enastående förmåga att väcka nyfikenhet och engagemang hos barnen och att han ger barnen chans att utvecklas i sin egen takt.

  • Kommunen inför bytesperioder i förskolan

    Från och med augusti 2025 kommer vårdnadshavare som vill byta förskola endast kunna göra det vid fyra tillfällen per år, två på våren och två på hösten. Förändringen kommer underlätta för förskolorna att ta emot barnen. De nya reglerna kommer även bli tydligare och enklare för vårdnadshavarna. Förändringarna träder i kraft för barn som önskar byta förskola från och med placeringsstart i augusti 2025.

Se fler nyheter
  • Skolval 2025

    Information om skolvalet till grundskolan hösten 2025.

  • Utveckla digitaliseringen i undervisningen

    "Vi ser barnen som aktiva medieproducenter i stället för passiva mediekonsumenter"

Så arbetar vi med förskola och familjedaghem

  • Så arbetar vi med:

    Aktiva och hållbara resor för barn och unga

    Barnets resa handlar inte bara om att ta sig från en plats till en annan. Barn som får göra aktiva resor blir mer självständiga och mår bättre. Samtidigt läggs grunden för goda vanor. Uppsala kommun arbetar med att öka andelen barn och unga som går, cyklar eller tar bussen till och från förskola, skola och fritidsaktiviteter.

  • Så arbetar vi med:

    Höjda kunskapsresultat och likvärdig skola

    Ett av skolans viktigaste uppdrag är att kompensera för barns och ungas skillnader i uppväxtvillkor. Oavsett bakgrund och förutsättningar ska alla barn och elever få en likvärdig chans att lyckas i skolan och få med sig en god utbildning ut i livet. Många verksamheter behöver fungera och samverka för att nå målet om en likvärdig skola.