Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Alla grundskolor och fritidsklubbar i Uppsala kommun ska enligt skollag och diskrimineringslag ha en uppdaterad plan och ett aktivt arbete mot diskriminering och kränkande behandling.

Planen ska innehålla en beskrivning av främjande insatser, det vill säga insatser som erfarenhet och forskning visar ofta gör skillnad. Planen ska också innehålla förebyggande åtgärder utifrån den analys och riskbedömning som skolorna och fritidsklubbarna gör. Alla grundskolor och fritidsklubbar ska följa upp åtgärderna under läsåret.

Grundskolans och fritidsklubbarnas plan och arbete mot diskriminering och kränkande behandling är en del av Agenda 2030, skolans demokratiuppdrag och ingår i läroplanens värdegrund.

Personal ska anmäla diskriminering och kränkande behandling

All personal i skolan och på fritidsklubben som får veta att en elev upplever sig diskriminerad eller kränkt ska enligt lagen anmäla det till rektor. Personalen anmäler enligt rutin i ett gemensamt digitalt system som skickar anmälan vidare till rektor och huvudman.

Så arbetar skolor med anmälningar

Rektor eller annan ansvarig på skolan går igenom anmälningar och ser till att de utreds. Alla berörda får berätta sin version. Rektor eller annan ansvarig bedömer om händelsen ska tolkas som kränkande behandling enligt skollagen. Rektor beslutar sedan om åtgärder och ansvarar för att de följs upp. All utredning, åtgärder och dokumentation sker i ett gemensamt digitalt system.

Om du vill läsa ditt barns grundskolas plan mot diskriminering och kränkande behandling ska du kontakta kontakta skolledningen på barnets skola.

Så arbetar fritidsklubbar med anmälningar

Enhetschef för fritidsklubben går igenom anmälningar och ser till att de utreds. Chefen ser till att alla berörda får berätta sin version. Enhetschefen för fritidsklubben bedömer om händelsen ska tolkas som kränkande behandling enligt skollagen och beslutar om åtgärder och ansvarar för att de följs upp. All utredning, åtgärder och dokumentation sker i ett gemensamt digitalt system.

Om du vill läsa ditt barns fritidsklubbs plan mot diskriminering och kränkande behandling ska du kontakta enhetschefen för ditt barns fritidsklubb.

Nyheter om grundskola och fritidshem

  • Trafikstörningar på grund av snön

    Det kraftiga snöfallet och vinden påverkar framkomligheten på vägar och kollektivtrafiken. Vi uppmanar alla att ta det försiktigt och om möjligt lämna bilen hemma.

  • Oanvända busskort kan spara pengar åt Uppsalas skolor

    I dagarna skickar Uppsala kommun ut ett brev till alla vårdnadshavare med barn i årskurs F-3 i grundskolan som har ett busskort för resor till skolan. Brevet informerar om att det går att avaktivera busskort som inte används och därmed spara in på onödiga kostnader.

  • Skolnära stöd ska motverka problematisk skolfrånvaro

    Att bryta långvarig skolfrånvaro är en av de viktigaste insatserna för att alla elever ska klara sig i skolan och kunna gå ut med godkända betyg. Nu organiserar kommunen om arbetet mot problematisk skolfrånvaro så att stödet kan sättas in tidigare och bli mer effektivt. Samtidigt skjuter utbildningsnämnden till extra pengar för att utöka och förstärka organisationen.

Se fler nyheter
  • Skolval 2025

    Information om skolvalet till grundskolan hösten 2025.

  • Matteklubben

    Matteklubben är för barn som har stort intresse för matematik.

Så arbetar vi med grundskola och fritidshem

  • Så arbetar vi med:

    Aktiva och hållbara resor för barn och unga

    Barnets resa handlar inte bara om att ta sig från en plats till en annan. Barn som får göra aktiva resor blir mer självständiga och mår bättre. Samtidigt läggs grunden för goda vanor. Uppsala kommun arbetar med att öka andelen barn och unga som går, cyklar eller tar bussen till och från förskola, skola och fritidsaktiviteter.

  • Så arbetar vi med:

    Höjda kunskapsresultat och likvärdig skola

    Ett av skolans viktigaste uppdrag är att kompensera för barns och ungas skillnader i uppväxtvillkor. Oavsett bakgrund och förutsättningar ska alla barn och elever få en likvärdig chans att lyckas i skolan och få med sig en god utbildning ut i livet. Många verksamheter behöver fungera och samverka för att nå målet om en likvärdig skola.