Innehåll
-
I korthet
Du som bor hemma och behöver hjälp i det dagliga livet kan ansöka om hemtjänst. För att få hemtjänst ska du göra en ansökan. En biståndshandläggare utreder dina behov och beslutar om du har rätt till hemtjänst och i så fall vad du kan få hjälp med.
-
Vad du kan få hjälp med
Hemtjänsten kan hjälpa dig med servicetjänster som till exempel
- inköp
Så här fungerar stöd med inköp i hemtjänsten - ärenden
- tvätt
- städning
- hemkörning av matlåda
- social aktivitet som samvaro eller promenad.
Du kan också få hjälp med personlig omvårdnad som till exempel
- hjälp med på- och avklädning
- tillsyn
- hjälp med toalettbesök
- dusch och annan hygien.
Bland utförarna av hemtjänst finns de som endast utför servicetjänster och de som utför både servicetjänster och hemsjukvård.
Hemsjukvård
Hemsjukvård är hälso- och sjukvårdsinsatser som utförs i ditt hem. Det kan vara till exempel hjälp med dina mediciner, omläggning av sår, hjälpmedel eller rehabilitering.
Hemsjukvård utförs av sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast/fysioterapeut. De kan även ge hemtjänsten instruktioner i att utföra vissa sjukvårdsuppgifter.
Om du har behov av hemsjukvård är den ofta integrerad med hemtjänsten.
Trygghetslarm och trygghetsjour
Du som har trygghetslarm och behöver nå personal vid ett akut behov kan kontakta Trygghetsjouren. De bevakar alla trygghetslarm och skickar personal om du larmar eller ringer.
Trygghetsjouren telefon: 018-727 51 70
Om du blir akut sjuk - ring alltid SOS Alarm, telefon: 112Trygghetslarm och trygghetsjouren på vardochomsorg.uppsala.se.
- inköp
-
Vad hemtjänst kostar
Gör en preliminär beräkning av din avgift för hemtjänst
Så beräknas din avgift
Hur mycket du ska betala för hemtjänsten beror på:
- din inkomst
- din hyra
- ett minimibelopp
- antalet timmar som du får hjälp av hemtjänsten
Minimibelopp
Minibeloppet ska täcka dina normala levnadskostnader för till exempel livsmedel, kläder och sjukvård. Det är bestämt enligt lagen och följer prisbasbeloppet som regeringen beslutar om varje år. När vi beräknar din avgift för omvårdnad räknar vi först bort din hyra och minimibeloppet. För 2025 är minimibeloppet:
- 7 247 kronor per månad för dig som är ensamstående och över 65 år
- 5 912 kronor per månad om du lever tillsammans med en partner och är över 65 år.
Är du under 65 år är minimibeloppet något högre. Det blir också högre om du har barn under 19 år eller gymnasieelever upp till 21 år som bor hemma. Hur mycket högre det blir beror på barnets ålder.
För ett gift par räknas inkomster och utgifter ihop vilket ger samma avgiftsutrymme för båda.
Exempel på hur utrymmet beräknas för Ester som är ensamstående över 65 år
Inkomster och utgifter per månad Belopp Inkomst efter skatt 13 000 kr Inkomst av kapital 150 kr Bostadstillägg 1 000 kr Hyra - 6 500 kr Minimibelopp - 7 247 kr Esters avgiftsutrymme = 403 kr Enligt exemplet i tabellen blir avgiftsutrymmet för Ester 403 kronor. Det betyder att det är den högsta avgift hon kan få betala för sin hemtjänst.
En timme hemtjänst kostar 438 kronor. Om Ester får hemtjänst 10 timmar per kalendermånad blir kostnaden 4 380 kronor per månad. Men hon behöver bara betala 403 kronor eftersom det är hennes avgiftsutrymme.
Men för detta krävs att en inkomstblankett är inlämnad och en individuell beräkning kan göras annars blir kostnaden enligt maxtaxan 2 642 kr per månad.
Maxtaxa är den högsta avgiften
Maxtaxan är 2 642 kronor per kalendermånad från 1 januari 2025. Det betyder att du aldrig behöver betala mer än 2 642 kronor i omvårdnadsavgift, oavsett vilken inkomst du har eller hur många timmars hemtjänst eller annan omvårdnad du får under en kalendermånad.
Har du enbart kommunal hemsjukvård är avgiften 462 kronor per kalendermånad oavsett antal besök. För dig som är 85 år eller äldre är kommunal hemsjukvård avgiftsfritt.
Ska du betala för både vård- och omsorg samt för kommunal hemsjukvård är maxtaxan totalt 2 642 kronor. Du betalar aldrig mer än den kommunala maxtaxan oavsett antal timmar inom hemtjänst och antal besök av den kommunala hemsjukvården.
Vård- och omsorgsavgifter i Uppsala kommun 2024
Andra kostnader inom hemtjänst
Matdistribution: 69 kronor per matportion
Trygghetslarm: 264 kronor per månad
Anmäl din inkomst
När du får beslutet om hemtjänst får du också en blankett för inkomstanmälan. Till den ska du bifoga din senaste inkomstdeklaration, sida 3. Blanketten måste du fylla i och skicka tillbaka till oss för att vi ska kunna beräkna din avgift. Du kan också lämna en inkomstanmälan via webben.
Lämna inkomstanmälanTill dess vi får din inkomstanmälan betalar du maxtaxan 2 642 kronor. Vi gör en ny beräkning av avgiften den månad vi tar emot din inkomstanmälan.
Om dina inkomster eller utgifter ändras ska du göra en ny inkomstanmälan.
Betala via autogiro
Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt. Det är ett enkelt sätt att betala dina räkningar. Du får en avi där det står hur mycket du ska betala och vilken dag banken gör betalningen. Du behöver bara se till att du har tillräckligt med pengar på ditt konto.
-
Val av utförare för din hemtjänst
Du som har beslut om hemtjänst kan själv välja vem som ska utföra den.
Om du inte kan eller vill välja finns det ett så kallat ”ickevals-alternativ”.
Om du är i omedelbart behov av hjälp kan du få en tillfällig utförare fram till att du har gjort ditt val. Det gäller till dess att ditt eget val hinner träda i kraft.
Seniorguide Uppsala kan också ge dig mer information om utförare och vägleda dig i ditt val.
-
Godkända utförare
Tjänsteutbud
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, social aktivitet som samvaro eller promenad, hemkörning av matlåda. När den enskilde är beviljad matleverans ska utföraren leverera kyld mat till hemmet av matleverantör.
Personal och kompetens
Antal anställda i Uppsala: 2
Omräknat till heltid: 1,5
Totalt i hela organisationen: 55
Personalens utbildning: Sjuksköterska, undersköterska, vårdbiträde
Specialkompetens/inriktning: Serviceinsatser och social samvaro inom alla samhällsgrupper. Förespråkar det sociala livet för att bryta isolering och ensamhet.
Språkkompetens: Förutom svenska talar våra medarbetare engelska, arabiska, somaliska, tigrinja, dari, kurdiska, kroatiska, turkiska. Om det finns behov av andra språkgrupper ordnar vi det.Verksamhetens mål och speciella inriktningar
Vi har speciellt inriktat oss på att du som kund inte ska behöva möta flertal olika personer som utför dina insatser. Du som kund ska alltid känna dig trygg och känna tillit till den person som utför en insats hos dig. Våra medarbetare har stor respekt för att vi arbetar i ditt hem. Du bestämmer när och hur arbetet ska utföras medan vi ansvarar för kvalitet, flexibilitet och tillgänglighet.
Så här arbetar vi med att nå äldrenämndens värdegrund
(trygghet, inflytande, tillgänglighet, oberoende, respekt och bemötande)
Viktiga punkter är: trygghet, respekt, inflytande, oberoende, tillgänglighet och bemötande
Vi har alltid introduktion av nyanställda och då ingår även att vi går igenom Uppsala kommuns äldrenämnds värdegrund och värdighetsgarantier.
Hos oss får du alltid en kontaktperson som ansvarar för din hjälp i hemmet och som du alltid kan vända dig till. Du kommer ha ett fåtal personer som utför insatserna i ditt hem eller inom social samvaro. Vid vårt första besök hos dig går vi igenom ditt biståndsbeslut. Utifrån det skriver vi tillsammans en genomförandeplan som beskriver hur du vill ha dina insatser utförda. Det är du som kund som avgör hur insatserna ska utföras. Vi finns för dig.
Kvalitetsarbete
Din genomförandeplan utvärderas och följs alltid upp kontinuerligt. Synpunkter och klagomål dokumenteras, utreds och åtgärdas. För oss är det viktigt att du känner dig nöjd och tillfreds med den hjälp du får. Därför är det viktig att ha en dialog kring insatserna så att vi kan möta upp dina önskemål och tankar. Utvärderingar av insatserna görs regelbundet.
Synpunkter och klagomål
Du kan alltid lämna dina synpunkter eller klagomål till din kontaktperson eller till din verksamhetschef.
Khadra Ismail, 070-734 23 31, info@faham.se
Tilläggstjänster
(tjänster som inte ingår i biståndsbeslutet och som kunden helt betalar själv för)
Hushållsnära tjänster: fixartjänster i hemmet som exempelvis städ, fönsterputs och övrigt du kan behöva hjälp med.
Kontakt
Kontaktperson och verksamhetsansvarig:
Nimo Mohamed Mohamud, 073-628 54 45
Telefon: 026-420 15 00 (växel)
E-post: info@faham.se
Postadress: Norra Fiskargatan 11, 803 10 Gävle
Besöksadress: Bangårdsgatan 13, 753 20 Uppsala
Webbplats: faham.seTjänsteutbud
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, hemkörning av matlåda samt social aktivitet som samvaro eller promenad.
Personlig omvårdnad: (inklusive hemsjukvård dagtid och hjälp vid larm)
Hjälp med på- och avklädning, tillsyn, toalettbesök, dusch och annan hygien.Personal och kompetens
Antal anställda i Uppsala: 230
Omräknat till heltid: 180
Personalens utbildning: Undersköterska, vårdbiträde, distriktssköterska, sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast
Specialkompetens/inriktning: Silviasystrar, instruktör i psykisk hälsa, värdegrundsledare, sjuksköterska med speciell utbildningen i palliativ vård, första hjälpare i psykisk hälsa, diabetesvård, dietist
Språkkompetens: Bred språkkompetensVerksamhetens mål och speciella inriktningar
Forenede Care är ett familjeföretag som värdesätter kvalité och kompetens.
Forenede Cares hemvård består av sex enheter. På varje enhet finns ett team bestående av distriktssköterska/sjuksköterska, fysioterapeut/sjukgymnast, arbetsterapeut, undersköterska, vårdbiträde samt enhets- och verksamhetschef. Varje team arbetar kundnära, vi finns där kunden finns, både inne i centrum och ute på landsbygden och varje team har kunden i fokus.
Inom verksamheterna finns dessutom extra engagemang kring demensvård, psykisk hälsa, palliativ vård, näringslära och individanpassad kost, arbete utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt samt omvårdnadsomfattad och hälsobefrämjande vård.
Så här arbetar vi med att nå äldrenämndens värdegrund
(trygghet, inflytande, tillgänglighet, oberoende, respekt och bemötande)
För att uppnå äldrenämndens värdegrund arbetar Forenede Care med att skapa trygghet och kontinuitet och för att du ska känna inflytande över din vård. Vi använder oss av fast omsorgskontakt och det är en person i arbetsgruppen som du ska kunna känna ett extra förtroende för och som kan skapa det lilla extra för just dig.
Tillsammans med fast omsorgskontakt upprättas en genomförandeplan där du kan beskriva hur du önskar få din hjälp utförd utifrån ditt biståndsbeslut.
För att du ska känna oberoende arbetar vi personcentrerat och ger det stöd och den hjälp som du behöver för att så långt som möjligt ska kunna bibehålla dina förmågor och vara delaktig i din vardag. Vi är uppmärksamma, lyhörda och utgår från dig och dina behov.Kvalitetsarbete
Forenede Care är familjeföretaget som sätter extra stort värde i att personal och medarbetare omfamnar begrepp som ansvar, engagemang och omtanke. Vi skapar förutsättningar för att din delaktighet och ditt inflytande ska vara hörnstenen i vårt arbete.
Vi arbetar systematiskt med kvalitet och jobbar kring rutiner och riktlinjer för att skapa grunden för ett kontinuerligt förbättringsarbete där alla är delaktiga. Vi lägger stor vikt kring både arbetet med kundnöjdhet enligt Socialstyrelsens brukarundersökning ”Vad tycker äldre om äldre” och en trivsam arbetsplats för företagets anställda. Detta blir utgångspunkten för vårt kontinuerliga kvalitets- och utvecklingsarbete.
Forenede Care arbetar också för en hållbar miljö.
Synpunkter och klagomål
Dina synpunkter är värdefulla för vårt fortsatta kvalitetsarbete. Du som kund eller närstående är alltid välkommen att kontakta oss med dina frågor, synpunkter och klagomål. Du kan lämna synpunkter via din fasta omsorgskontakt eller direkt till chefen på din enhet.
Kontakt
Hemtjänst
Zoya Khosravi, verksamhetschef hemtjänst
Telefon: 073-901 55 31
E-post: zoyak@forenedecare.se
Post- och besöksadress: Kungsgatan 111, 753 18 Uppsala
Webbplats: forenedecare.seHemsjukvård
Madelene Björck, verksamhetschef hälso- och sjukvårdsinsatser
Telefon: 073-973 57 18
E-post: madeleneb.uppsala@forenedecare.se
Post- och besöksadress: Kungsgatan 111, 753 18 Uppsala
Webbplats: forenedecare.seTjänsteutbud
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, social aktivitet som samvaro eller promenad, hemkörning av matlåda. När den enskilde är beviljad hjälp att värma, servera eller tillaga måltider ska utföraren kontinuerligt vara observant på den enskildes mående och hälsotillstånd.
Personlig omvårdnad: Hjälp med på- och avklädning, förflyttningar, tillsyn, toalettbesök, dusch och annan hygien.
Hemsjukvård: Delegerad hälso- och sjukvård, inklusive hemsjukvård och hjälp vid larm.
Personal och kompetens
Antal anställda: 80 inklusive timvikarier.
Kompetens: Distriktssköterska, sjuksköterskor, undersköterskor, fysioterapeut, arbetsterapeut och vårdbiträden som utför service.
Specialkompetens: Diabetesvård, palliativ vård, instruktör psykisk ohälsa.
Språk: Engelska, persiska, arabiska, kurdiska och finska.Verksamhetens mål och speciella inriktningar
Svensk Kvalitetsvård är Uppsalas lilla familjeägda företaget som drivs av tre goa kolleger som brinner för samma sak, äldrevården. Vill du ha nära kontakt till alla oavsett yrkestitel samtidigt som du känner att vård sker på dina villkor utifrån biståndsbeslut har du hittat det lilla företaget med det stora hjärtat. Tillsammans arbetar vi för att ge dig den bästa vården och göra skillnad på riktigt.
Vill du vara en del av det genuina engagemanget, erfarenheten och kompetensen som vårt team har, är du varmt välkommen till oss. Vårt hemvårdsteam består av: undersköterskor/vårdbiträden, sjuksköterskor, fysioterapeut, arbetsterapeut, driftledare, enhetschefer, verksamhetschef. Vår styrka är att vi utgår ifrån samma enhet vilket är en bra förutsättning för att ge dig den bästa vården byggd på nära samarbete.
Så här arbetar vi med att nå äldrenämndens värdegrund
Varje människa är unik och har olika behov. Målet är att ge dig den bästa vård och omsorg utifrån din förmåga, vilja och behov. Därför kännetecknas vårt arbetssätt av helhetssyn, hög personalkontinuitet, tillgänglighet och bra bemötande.
Äldrenämndens värdegrund präglar vårt arbete på följande sätt:
- Vi har dig i fokus och du kan påverka hur och när insatserna ska utföras.
- Vi strävar efter hög personalkontinuiteten.
- Vi erbjuder dig fast vårdkontakt.
- Vi har både hälsofrämjande och rehabiliterande förhållningssätt som innebär att dina funktioner och resurser tas tillvara utifrån din förmåga och önskemål.
Kvalitetsarbete
Vårt kvalitetsarbete börjar med vårt första möte där du har möjlighet att framföra dina behov och önskemål. Vi går igenom alla dina insatser och du kan påverka hur och när de ska utföras. Det vi kommer överens om skriver vi ner i en genomförandeplan. Vi följer upp arbetet kontinuerligt så att målet och dina förväntningar uppfylls. Vi arbetar utifrån Uppsala kommuns värdegrund med fokus på allas lika värde. Det innebär att alla ska bemötas med respekt och värme oavsett religion eller etnisk bakgrund.
Synpunkter och klagomål
Dina synpunkter och klagomål välkomnas och tas tillvara i kvalitetsarbetet. Kontakta verksamhetschefen på telefon 018-410 40 30 eller din kontaktman.
Kontakt
Kontaktperson och verksamhetsansvarig:
Danijela Cvetkovic
Telefon: 018-410 40 30 (08.00-17.00)
E-post: danijela@svenskkvalitetsvard.se
Postadress: Möllersvärdsgatan 12, 754 50 Uppsala
Besöksadress: Möllersvärdsgatan 12, 754 50 Uppsala
Webbplats: svenskkvalitetsvard.seTjänsteutbud
Servicetjänster: Inköp och ärenden, tvätt, städning, social aktivitet som samvaro eller promenad, hemkörning av matlåda. När den enskilde är beviljad matleverans ska utföraren leverera kyld mat till hemmet av matleverantör.
Personlig omvårdnad: Delegerad (inklusive hemsjukvård och hjälp vid larm)
Hjälp med på- och avklädning, tillsyn, toalettbesök, dusch och annan hygien. När den enskilde är beviljad hjälp att värma, servera eller laga mat ska utföraren kontinuerligt vara observant på den enskildes mående och hälsotillstånd.Personal och kompetens
Antal anställda: 1 080
Omräknat till heltid: 502
Personalens utbildning: Hos oss möter du främst undersköterskor och vårdbiträden med lång erfarenhet. På alla våra enheter finns distriktssköterskor/sjuksköterskor, arbetsterapeut och sjukgymnaster, några med vidareutbildning inom sina yrkesområden. När vi nyanställer är kravet minst undersköterska.
Specialkompetens/inriktning: Ett antal av våra undersköterskor har specialkompetens inom demensvård, några är Silvia-systrar. Vi har även tillgång till äldrepedagog och dietist. Ibland behövs kunskap inom socialpsykiatri eller beroendefrågor, där vi samarbetar med kollegor inom vård- och omsorgsförvaltningen och socialförvaltningen.
Språkkompetens: Genom vår bredd har vi medarbetare med olika kulturell och språklig bakgrund, som en valmöjlighet och trygghet för dem vi hjälper.Verksamhetens mål och speciella inriktningar
Uppsala kommun Hemvård arbetar med allt från förebyggande insatser till avancerad vård och omsorg i hemmet. Vi utför hemtjänst och hemsjukvård dygnet runt, årets alla dagar.
För att kunna erbjuda dig en bra insats arbetar vi i team. I teamet ingår kontaktman, omvårdnadspersonal, sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast. Teamet arbetar med målet att du ska kunna klara så mycket som möjligt på egen hand, så länge som möjligt.
Mycket av arbetet är förebyggande, exempelvis att ge tips och träning för att förebygga fall. Vi arbetar utifrån ett genuint intresse för människor och ditt välmående.
Så här arbetar vi med att nå äldrenämndens värdegrund
(trygghet, inflytande, tillgänglighet, oberoende, respekt och bemötande)
Äldrenämndens värdegrund följer den nationella värdegrunden som sedan januari 2011 ingår i Socialtjänstlagen. Den tydliggör de etiska värden och normer som ska ligga till grund för arbetet inom äldreomsorgen. Syftet är att du som äldre ska kunna leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Det handlar bland annat om rätten till privatliv, kroppslig integritet, självbestämmande, delaktighet och anpassning av vården till dig som individ.
När du anlitar oss skriver vi en genomförandeplan och en arbetsplan tillsammans med dig. Där beskriver vi när och hur du vill att våra uppgifter ska utföras. Arbetsplanen är mer detaljerad och du förvarar den hemma hos dig. Flexibilitet är viktigt och båda planerna skrivs om när du själv vill förändra något eller när det behövs utifrån dina behov. Du får också en kontaktman, en person i arbetsteamet som har ett helhetsansvar för vårt arbete hos dig och som tar tillvara dina synpunkter. Kontaktmannen är den person du känner lite mer och som kan hjälpa dig med det lilla extra.
Med jämna mellanrum gör vi även kundundersökningar för att ta tillvara synpunkter och behålla våra höga nöjdkund-värden.
Kvalitetsarbete
Vi var först i Sverige med att kvalitetscertifiera hela vår äldreomsorg enligt ISO 9001. Det skedde redan år 2007. Det innebär att vi har rutiner och riktlinjer som ger förutsättningar för en god och säker vård och omsorg, och att vi regelbundet granskas genom interna och externa revisioner. Vi arbetar ständigt med kvalitets- och utvecklingsfrågor för att du ska kunna känna dig trygg och för att vi ska kunna erbjuda god vård med en stabil ekonomi som grund.
Synpunkter och klagomål
Du är välkommen att vända dig till din kontaktman eller verksamhetschefen på den enhet som ger dig stöd.
Du kan också använda den blankett för synpunkter som vi lämnat till dig när vi börjat ett uppdrag hos dig. Den är förfrankerad, du behöver inget porto.
Du kan även kontakta oss via telefon 018-727 65 00, eller skicka e-post till oss på seniorguide@uppsala.se.
Kontakt
Kontaktperson: Seniorguide, 018-727 65 00, seniorguide@uppsala.se
Verksamhetsansvarig: Hannah Lindgren 018-727 43 39 och Susanne Andersson 018-727 61 33
Telefon: 018-727 65 00 (9.00-15.00, lunchstängt 12.00-13.00)
E-post: seniorguide@uppsala.se
Postadress: Uppsala kommun, 753 75 Uppsala
Besöksadress: Svartbäcksgatan 44
Webbplats: uppsala.se/senior, vardochomsorg.uppsala.se -
Ansök om hemtjänst
Du kan söka hemtjänst genom att fylla i en blankett som du skickar till kommunen. Du kan också ansöka genom att boka möte med en biståndshandläggare.
-
Beslut och överklagan
Om du får ett avslag på din ansökan ska det tydligt stå varför du fick ett avslag. Du kan överklaga ett beslut du inte är nöjd med.
-
Uppföljning och rättigheter
Uppföljning av din hemtjänst
Biståndshandläggaren följer upp din hemtjänst regelbundet. Kommunen vill vara säker på att du får den hjälp du behöver och att du är nöjd med kvaliteten på tjänsterna.
Uppföljningen sker tillsammans med dig, antingen genom hembesök eller per telefon. Om du vill kan även dina anhöriga eller andra närstående vara med vid uppföljningen.
Värdighetsgarantier för dig över 65 år
I Uppsala finns det värdighetsgarantier inom kommunens äldreomsorg. Utöver de kvalitetskrav som ställs på alla utförare lyfter de lokala värdighetsgarantierna fram några områden som vi följer upp extra noga.
Värdighetsgarantierna innebär att du har rätt att
- få veta vilken personal som ska utföra tjänsterna i ditt hem
- bli kontaktad i förväg om någon annan personal än den förväntade ska komma
- bli kontaktad om personalen blir försenad
- påverka tidpunkten för promenad eller annan utevistelse, om sådan ingår i hemtjänsten
- få inskrivet i din genomförandeplan hur och när utevistelsen ska ske
- få en årlig läkemedelsgenomgång, om du får hjälp av hemsjukvården med läkemedel.
Värdighetsgarantierna gäller dig över 65 år. Kommunen följer tillsammans med dig upp att garantierna blir uppfyllda.
Du som är under 65 år har samma rättigheter och får lika bra hemtjänst som personer över 65 år. Skillnaden är att du inte omfattas av värdighetsgarantierna som har sitt ursprung i den nationella värdegrunden för äldreomsorgen.
-
Om du inte är nöjd
Din utförare av hemtjänsten ska informera dig om vem du kan vända dig till om du inte är nöjd eller inte tycker att värdighetsgarantierna uppfylls. Du kan lämna synpunkter och förbättringsförslag skriftligt eller muntligt. Om du inte tycker att det blir någon förbättring kan du kontakta din biståndshandläggare.
Lämna synpunkter och förbättringsförslag.
Du har alltid rätt att byta utförare av din hemtjänst. Kontakta din biståndshandläggare om du vill byta.
-
Kontakt
Kontakta kommunens biståndshandläggare
Biståndshandläggning funktionsnedsättning
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 06 80
Telefontider: måndag, onsdag, torsdag och fredag 9.00–11.30. Tisdag 13–15.30.
E-post: omsorg@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar bara emot bokade besök.Biståndshandläggning äldreomsorg
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
E-post: seniorguide@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar endast emot bokade besök.Du som skickar post till oss: kom ihåg att märka ditt kuvert med Biståndshandläggning funktionsnedsättning eller Biståndshandläggning äldreomsorg.