Innehåll
-
I korthet
Uppsala kommun övergår till ett nytt arbetssätt inom vård och omsorg för personer som har insatsen stöd med inköp av hemtjänst.
Tidigare har medarbetare från hemtjänsten gått till butiken och handlat, stått i kö och packat varorna. Genom att införa inköp via internet kan kommunen anpassa sig till nya möjligheter att handla.
Det ger dessutom- fler möjligheter för dig att vara delaktig när du handlar och till exempel välja varor med extrapris eller komma på något mer du behöver
- dig en större säkerhet eftersom du inte längre behöver lämna ifrån dig pengar eller betalkort till medarbetarna inom hemtjänsten
- en bättre arbetsmiljö för medarbetarna
- medarbetarna mer tid för omsorgsinsatser.
-
Du kan få stöd med inköp
För att få stöd av hemtjänsten behöver du ansöka hos kommunens biståndshandläggare.
Du som inte kan handla på egen hand, vare sig i butik eller på internet, kan ansöka om hjälp från hemtjänsten att genomföra inköpen. Du som behöver stöd med att ta emot och packa upp varor kan även få denna hjälp av hemtjänsten. -
Så här behöver du förbereda dig
Du kan förbereda dig själv eller med hjälp av en anhörig, ställföreträdare som till exempel god man eller medarbetare från hemtjänsten. Om du ska få stöd av medarbetare från hemtjänsten att beställa varor kan du inte välja en butik som kräver e-legitimation vid inloggning eller betalning. Det är för din säkerhet.
1. Välj butik som levererar till din adress och utifrån hur du vill logga in och betala.
2. Du kan behöva vara medlem i butiken.
3. Välj betalsätt. Betalningsalternativen varierar beroende på vilken butik du vill handla från.
Lista på butiker där du kan beställa via internet och få varorna levererade till din adress inom Uppsala kommun -
Så här går det till
Om du behöver stöd att genomföra inköp digitalt kan du få hjälp av hemtjänsten. Medarbetare från hemtjänsten kommer hem till dig när det är dags att göra en beställning. De har med sig den utrustning som behövs. Tillsammans väljer ni varor från butiken och bestämmer tid för leverans.
Du hanterar själv dina koder till ditt kort och lösenord till din inloggning. Medarbetaren från hemtjänsten ska inte ha tillgång till dessa.
Det är sedan matbutiken som levererar varorna hem till dig. Den butik du har valt är ansvarig för de varor som levereras och för själva leveransen.
Om du inte kan packa upp själv så kan hemtjänsten hjälpa dig med detta. Hemtjänstmedarbetare kommer då hem till dig i samband med att varorna levereras och hjälper dig att packa upp. -
Så här betalar du
Olika butiker har olika sätt att sköta betalningen. Du kan inte välja en betalningslösning som kräver e-legitimation, exempelvis bank-ID, om medarbetare från hemtjänsten ska hjälpa dig att beställa. Det är för din säkerhet.
- Du betalar vanligtvis med betalkort, butikskort eller faktura.
- Vid betalning mot faktura kan butiken ta ut en fakturaavgift.
- Kontrollera att det finns tillräckligt med pengar på kortet när du ska beställa dina varor.
-
Andra avgifter
Olika butiker har olika avgifter. Du betalar för de varor som du har beställt men det kan också tillkomma kostnader för:
- antal påsar
- hemleverans (många butiker erbjuder gratis hemleverans om du beställer för en viss summa)
- fakturahanteringen
- att butiken plockar ihop varorna.
Vill du veta mer om vilka avgifter som kan tillkomma kan du vända dig direkt till den butik du valt. Butikerna har vanligtvis information om avgifter på sina webbplatser.
-
Så här levererar butiken dina varor
När du beställer varorna väljer du vilken dag och tid du vill ha dem levererade.
- Du behöver vara hemma och kunna öppna din dörr när butiken levererar dina varor.
- Om du inte kan ta emot varorna eller öppna dörren är det viktigt att du bestämmer tiden för leveransen tillsammans med medarbetare från hemtjänsten. Det gäller också om du behöver hjälp med att packa upp.
- Det är butikens chaufför som kör hem dina varor. Observera att du aldrig behöver betala något till chauffören.
Om du har synpunkter på leveransen, dina varor eller frågor om avgifter vänder du dig till butikens kundtjänst.
-
Stöd vid oförutsedda händelser
Om något oförutsett händer som gör att du inte kan handla digitalt, exempelvis efter en sjukhusvistelse, hjälper hemtjänsten dig att få hem varor på annat sätt. De kan då exempelvis handla i närmaste butik.
Om du har glömt att köpa något eller har slut på en enstaka vara kan du komma överens med hemtjänsten om att de inhandlar denna på närmaste butik. Det kallas för kompletteringshandling.
-
Följa med till butiken
Om du har ett beslut om att följa med till butiken så kommer det att fortsätta tills du får en förändring i ditt beslut.
Om du har behov av social samvaro, att vistas ute eller promenader, kan du ansöka om detta hos en biståndshandläggare. Det är ett annat beslut än att få hjälp med inköp. Biståndshandläggaren utreder om du har rätt till insatsen.
Om du på din promenad går till en butik och vill köpa till exempel en tidning eller lite fikabröd, så går det bra. Du ska själv kunna genomföra betalning och frakta hem det du eventuellt handlar.
-
Pant
Om du behöver hjälp att ta hand om din pant, finns det butiker som erbjuder att ta med sig dina burkar och flaskor som ska pantas i samband med att de levererar dina varor. Det finns även ideella organisationer som kan hämta din pant.
Vänd dig till din hemtjänstutförare eller söka på internet för att få mer information.
-
Synpunkter och klagomål
Vi vill gärna ta del av synpunkter och klagomål.
Fyll i Uppsala kommuns formulär för synpunkter och klagomål (klicka på Stöd och omsorg)
Om du är missnöjd med det beslut du har fått, har du rätt att överklaga. Kontakta din biståndshandläggare.
-
Om du har frågor
Om du har frågor om hemtjänst eller inköp kan du vända dig till en av de här kommunala verksamheterna.
- Seniorguide (om du är äldre än 65 år): 018-727 65 00
- Mottagningsenheten för personer med funktionsnedsättningar (för dig yngre än 65 år): 018-727 06 80