Innehåll
-
I korthet
Uppsala kommun övergår under 2024 till ett nytt arbetssätt inom vård och omsorg vid stöd med inköp. Tidigare har hemtjänstpersonalen gått till butiken och handlat, stått i kö och packat varorna.
Genom att övergå till att beställa via internet kan du välja bland fler varor och butiker och enklare ta del av extrapriser och erbjudanden.
Du behöver inte heller längre lämna ifrån dig pengar eller betalkort till hemtjänstpersonalen.
Målet är att alla inköp med stöd av hemtjänsten ska ske via internet i december 2024.
-
Så här behöver du förbereda dig
Du kan förbereda dig själv eller med hjälp av en anhörig, ställföreträdare eller hemtjänstpersonalen.
- Välj butik utifrån dina förutsättningar.
- Registrera medlemskap i den butiken. Vissa butiker kräver en e-legitimation för att kunna beställa, andra kräver en e-postadress.
- Välj betalsätt. Det finns olika sätt att betala. Betalningsalternativen varierar beroende på vilken butik du vill handla från. Du behöver välja ett sätt som är säkert för dig.
-
Så här går det till
- Du kan beställa själv eller med hjälp av en anhörig eller hemtjänstpersonalen
- Du väljer butik och varor som passar dig. Om det inte går att hitta en butik som kan köra hem varor till dig, prata med din hemtjänstpersonal så hittar ni en lösning tillsammans.
- Hemtjänstpersonalen har med sig en surfplatta för att beställa tillsammans med dig.
- Du betalar med ett bankkort, butikens kontokort eller mot faktura.
- Om du inte vill vara med och beställa kan hemtjänstpersonalen beställa åt dig.
-
Så här betalar du
Olika butiker har olika sätt att sköta betalningen.
- Du betalar vanligtvis med betalkort, butikskort eller faktura. Du kan behöva en e-legitimation.
- Vid betalning mot faktura kan butiken ta ut en fakturaavgift.
- Du hanterar själv dina koder och ditt e-legitimation. Personalen ska inte hantera koden till ditt kort.
- Kontrollera att det finns tillräckligt med pengar på kortet när du ska beställa dina varor om du inte beställer mot faktura.
-
Andra avgifter
Olika butiker har olika avgifter. Du betalar för de varor som du har beställt men det kan också tillkomma kostnader för:
- antal påsar
- hemleverans (många butiker erbjuder gratis hemleverans om du beställer för en viss summa)
- fakturahanteringen
- att butiken plockar ihop varorna.
Du kan se vad den totala summan blir innan du skickar in beställningen.
-
Så här levererar butiken dina varor
- Det är viktigt att du är hemma och kan öppna din dörr när varorna blir hemlevererade.
- När du beställer varorna väljer du vilken dag och tid du vill ha dem levererade.
- Det är viktigt att du bestämmer tiden för leveransen tillsammans med hemtjänstpersonalen om du behöver hjälp att ta emot eller packa upp varorna.
- Butikens chaufför kör hem dina varor. Observera att du aldrig behöver betala något till chauffören.
-
Kontakt
Kontakta Seniorguide Uppsala
Våra öppettider:
Måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar klockan 9-12 och 13-16
Onsdagar klockan 9-12 och 13-14.30
Telefon:018-727 65 00E-post:seniorguide@uppsala.seBesöksadress:Stadshuset, Stadshusgatan 2Postadress:Uppsala kommun, vård- och omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala