Innehåll
-
Hjälp dygnet runt
Med ett trygghetslarm kan du kalla på hjälp dygnet runt. Du har alltid på dig larmet, till exempel runt handleden. När du trycker på larmknappen får du röstkontakt med trygghetsjouren. Vid behov skickar de hemtjänst till dig.
Om vi inte får kontakt med dig när du larmar åker hemtjänsten till dig för att få reda på hur du mår. Larmet ska du i första hand använda när något oförutsett händer exempelvis om du ramlar eller blir sjuk.
För att få ett trygghetslarm behöver du vara bosatt i Uppsala och ha ett beslut från en biståndshandläggare.
-
Så får du ett larm
- Du ansöker om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare. Biståndshandläggare för personer 65 år och äldre finns på vård- och omsorgsförvaltningen, telefon: 018-727 65 00, besöksadress: Stadshusgatan 2, Uppsala.
- Du får ett beslut om trygghetslarm. Väntetiden för att få ett larm installerat är fem arbetsdagar.
- Hemtjänsten kontaktar dig för ett hembesök inom tre dagar efter att du har fått ditt beslut.
- Hemtjänsten besöker dig och skriver ner de saker som du tycker att de bör veta när de kommer på ett larm.
- Larminstallatören kontaktar dig för att bestämma en tid för installation av larmet. Kontakten sker inom två dagar efter hembesöket.
- Larminstallatören kommer hem till dig och installerar larmet. Trygghetslarmet består av två delar, en basenhet och en tillhörande larmklocka som du bär runt handleden. Väntetid för att få larmet installerat är fem vardagar.
- När trygghetslarmet är installerat skriver vi ett hyresavtal.
-
Ta inte av larmklockan till trygghetslarmet
Du ska alltid ha larmklockan på dig. Klockan är vattentät och klarar både bad och dusch.
-
Kontroll av trygghetslarm
Trygghetslarmet gör automatiska testlarm flera gånger per dygn för att kontrollera att allt fungerar. Det är ingenting du märker av.
Ta för vana att själv provlarma en gång per månad genom att trycka på din larmknapp. När Trygghetsjouren svarar säger du att du provlarmar.
Larmet har ett inbyggt batteri som fungerar i ungefär 20 timmar vid strömavbrott.
-
Flytta inte det installerade larmet
Laminstallatören väljer den plats i ditt hem där mobiltäckningen är bäst. Låt därför basenheten stå kvar på den platsen och låt alltid kontakten sitta i.
Om basenheten är utan ström för länge finns risk för att batteriet laddas ur och trygghetslarmet slutar fungera. Lämna basenheten inkopplad med elsladden i eluttaget om du åker bort.
Räckvidden för larmklockan garanteras inom bostaden.
-
Om du byter bostad, dörr eller lås
Om du ska flytta
Om du ska flytta ska du kontakta Seniorguide Uppsala i god tid innan så att vi hinner installera trygghetslarmet i den nya bostaden innan du flyttar in.
Om du byter dörr eller lås
Om du ska byta dörr eller lås i din bostad behöver du kontakta hemtjänsten så att de kan kvittera ut en ny nyckel eller nycklar.
-
Om du reser bort
Om du reser bort eller hamnar på sjukhus är det viktigt att du meddelar det till hemtjänsten eller trygghetsjouren. Lämna basenheten inkopplad med elsladden i eluttaget om du åker bort. Tänk på att provlarma larmet när du kommer hem igen.
-
Överlåta eller lämna tillbaka ett trygghetslarm
När du lämnar tillbaka ditt trygghetslarm
När du inte längre behöver trygghetslarmet ska du så snart som möjligt lämna tillbaka det till hemtjänsten. När du lämnar tillbaka trygghetslarmet med larmklockan får du tillbaka dina nycklar. Hyran för trygghetslarmet betalas alltid nästkommande månad efter man lämnat tillbaka larmet. Om du inte lämnar tillbaka trygghetslarmet eller om du råkar ha sönder larmet eller larmklockan blir du ersättningsskyldig.
Att överlåta larmet
Du kan överlåta trygghetslarmet till någon som bor i samma hushåll. Om du vill överlåta ditt trygghetslarm behöver du kontakta Seniorguide Uppsala då ett biståndsbeslut behövs för den som vill ta över larmet.
-
Service av trygghetslarm
Trygghetsjourens larminstallatörer ansvarar för att installera och serva trygghetslarmet. Om du har frågor rörande installationen eller service av trygghetslarm kan du kontakta kommunens larmsamordnare.
-
Nycklar
När du larmar kommer din hemvårdsutförare hem till dig. De måste därför ha nyckel till din bostad. Nyckeln eller nycklarna kvitteras ut av din hemvårdsutförare vid första hembesöket. Nyckeln eller nycklarna förvaras i ett låst nyckelskåp hos din hemvårdsutförare.
Alla som har omvårdnadsinsatser eller trygghetslarm får även ett Phonirolås (elektroniskt lås) monterat på insidan av dörren. Via Phonirolåset kan din hemvårdsutförare göra insatsregistrering av tid samt öppna med hjälp av en kodad mobiltelefon som kräver en speciell behörighet för att kunna användas.
Mer information av Phonirolås får du av din utförare av din hemvårdsutförare.
-
Kostnad
Avgiften för trygghetslarm är baserad på din inkomst och kostar max 264 kronor för varje påbörjad månad.
-
Kontakta oss
Du som har ett trygghetslarm kan ringa till oss om du vill få kontakt med din hemtjänst eller hemsjukvården kväll, natt eller helg. Telefonnumret är 018-727 51 70.
Vid behov av akutsjukvård eller ambulans – ring 112.
-
Larmsamordnare
(vardagar 09.00–16.00)
Telefon:018-727 65 28Trygghetsjouren
(dygnet runt)
Telefon:018 - 727 51 70Kontakta Seniorguide Uppsala
Våra öppettider:
Måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar klockan 9-12 och 13-16
Onsdagar klockan 9-12 och 13-14.30
Telefon:018-727 65 00E-post:seniorguide@uppsala.seBesöksadress:Stadshuset, Stadshusgatan 2Postadress:Uppsala kommun, vård- och omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala