Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fortsatt satsning på rabatterade resor i kollektivtrafiken

Läs igenom informationen här på sidan så att du har tagit del av villkoren för kortet innan du går till beställningsformuläret.

Du som är folkbokförd i Uppsala kommun och har fyllt 70 år har möjlighet att beställa en årsbiljett i kollektivtrafiken. Kortet är ett årskort som kostar 300 kronor i månaden i 12 månader, totalt 3 600 kronor.

Ordinarie pris är 6 850 kronor och Uppsala kommun subventionerar varje kort med 3250 kronor.

Det nya Seniorkortet gäller dygnet runt

Kortet gäller alla dagar dygnet runt för obegränsat antal resor inom UL:s trafikområde. Du kan resa med kortet på stadsbussar i Uppsala och regionbussar.

För tågresor gäller kortet på:

  • SL-pendeln mellan Uppsala och Arlanda
  • Mälartågs sträckor Uppsala-Gävle, Uppsala-Sala, Uppsala-Arlanda/Märsta.

Kortet är inte personligt. Flera personer som är över 70 år och som är folkbokförda i Uppsala kommun kan dela på ett kort om de reser vid olika tillfällen.

Om du gör färre än tolv enkelresor i snitt per månad under ett år lönar det sig bättre att köpa UL:s rabatterade 75-minutersbiljett för varje enskild resa.

Datum för beställning och leverans

Leveranstiden är fyra till sju veckor från beställningsdatum, se exempel i tabellen.

Du kan beställa kortet när som helst under året. Försäljningen av Seniorkortet pågår till 31 oktober 2025.

Beställningsdatum Kortet börjar gälla
1–30 november 2024 1 januari 2025
1–31 december 2024 1 februari 2025
1–31 januari 2025 1 mars 2025

När du beställer kortet kan du även välja att flytta fram startdatum för ditt kort upp till tre månader framåt. Till exempel om du beställer kortet under november månad kan du välja om kortet ska börja gälla från 1 januari, 1 februari eller 1 mars.  

Du behöver inte ha fyllt 70 år när du gör din beställning, men däremot måste du vara 70 år eller äldre när kortet börjar gälla.

Ungefär en vecka innan kortet börjar gälla skickas det till din folkbokföringsadress.

Så beställer du

För att kunna beställa Seniorkortet via webbplatsen behöver du

  • en dator, surfplatta eller mobiltelefon
  • BankID att identifiera dig med.

Saknar du något av det? Då är du välkommen till Kontaktcenter i Stadshuset på Stadshusgatan 2. Där kan du få hjälp att beställa kortet under deras ordinarie öppettider. Du behöver ha din legitimation med dig.

Vill du se din pågående beställning?

Om du har beställt Seniorkortet så kan du logga in på nytt i beställningsformuläret för att se status för din beställning. 

Betalning och villkor för kortet

Seniorkortet är en årsbiljett som kostar 3 600 kronor för ett år. Du betalar 300 kronor per månad i 12 månader. Du som redan haft Seniorkortet får samma betalsätt som tidigare. Är det första gången du beställer Seniorkortet får du en faktura varje månad om du inte gör ett annat val. Du kan välja att betala med autogiro eller e-faktura.

Väljer du autogiro får du en faktura första månaden, som du ska betala. Efterföljande månad, när din autogiroanmälan är klar, dras betalningen automatiskt från ditt konto. Det sker sedan framöver varje månad så länge ditt kort gäller. Du får då en tom (makulerad) faktura som du inte ska betala. Den är enbart för att ge dig information om att pengar ska dras från ditt konto.
Läs mer om autogiroanmälan och betalningar till Uppsala kommun

Uppsägning

Kortet kan inte sägas upp under giltighetstiden, förutom vid dödsfall. Det gäller i 12 månader och avslutas sedan automatiskt. Vill du ta tillbaka din beställning kan du göra det under samma kalendermånad som du gjort din beställning. Då behöver du inte betala någonting. Har du beställt kortet här på uppsala.se kan du logga in i beställningsformuläret och välja att avbeställa. Har du gjort din beställning genom Kontaktcenter behöver du gå dit för att avbeställa. 

Beställ Seniorkortet

Till beställningsformulär
  • Du som redan haft Seniorkortet får samma betalsätt som tidigare. Om du betalade med autogiro tidigare kommer betalningen att dras från det konto du angav då.

    Om det är första gången du beställer Seniorkortet och du inte redan har autogirobetalning till Uppsala kommun får du en faktura.

    Din första faktura får du samma månad som kortet börjar gälla. Ingen fakturaavgift tas ut.

    Om du har Kivra får du en digital faktura dit. Om du inte har Kivra men ändå inte vill ha pappersfaktura kan du välja e-faktura. Det gör du genom att kontakta din bank.

    Betala med autogiro

    Autogiro betyder att du godkänner att pengar dras automatiskt från ditt konto varje månad, i stället för att du får en faktura.

    Om du vill betala med autogiro kan du ansöka om autogirobetalning:

    • Du kan ansöka om autogirobetalning efter att du har gjort din beställning. Antingen genom din bank eller genom att gå in på uppsala.se/autogiro och ansöka direkt till Uppsala kommun.
      Vill du avsluta ditt autogiromedgivande kontaktar du din bank.

    • När du ansöker om autogirobetalning via din bank ska du ange Uppsala kommun som betalningsmottagare. Oavsett vilken avdelning inom Uppsala kommun du väljer hamnar betalningen rätt. Däremot fungerar det inte att betala Seniorkortet via UL:s autogiro eftersom betalningen ska gå till Uppsala kommun.

    • Om du har beställt Seniorkortet genom Kontaktcenter och inte har BankID kan du ansöka om autogirobetalning genom en blankett som du skickar in till Uppsala kommun. Blanketten får du hos Kontaktcenter eller genom att ladda ner från uppsala.se/autogiro och skriva ut.

    • Inför din kommande autogirobetalning får du en makulerad faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker. Du ska inte betala fakturan som är makulerad ­– den är enbart en bekräftelse på din kommande autogirobetalning.
      Om du inte vill få hem avin: Kontakta din bank och begär elektronisk faktura med autogirobetalning.

    Läs mer om olika betalningsalternativ till Uppsala kommun

  • Borttappat kort

    Anmälan gör du till UL kundtjänst, telefon 0771-14 14 14.

    Trasigt kort

    Anmäl trasigt kort på ul.se  

Nyheter om äldreomsorg och senior

  • Äldreomsorgen mötte framtidens medarbetare på gymnasiemässan

    Wilma Turesson är undersköterska inom hemtjänsten i Uppsala kommun. Hon var en av medarbetarna från äldreomsorgen som träffade elever i årskurs nio på gymnasiemässan i torsdags. – Jag hoppas kunna inspirera fler ungdomar att prova på det här samhällsviktiga arbetet, berättade hon på plats i montern.

  • Äldreomsorgen kraftsamlar - tillsammans!

    Energi och kraft när alla chefer inom äldreomsorgen, vård- och omsorgsförvaltningen träffades för en kraftsamling. Syftet var att få en gemensam bild och att blicka framåt tillsammans. Bland annat diskuterades frågan: vad är tystnadskultur?

  • Ansök om riksfärdtjänst i jul

    Har du färdtjänst och ska resa till släkt och firande i jul? Glöm då inte att ansöka och boka riksfärdtjänst senast 8 november.

Se fler nyheter
  • Handla dagligvaror digitalt

    Det här är en lista på butiker där du kan beställa dagligvaror med hjälp av internet och få varorna levererade hem. Syftet med sidan är att underlätta digitala inköp för personer som har hemtjänst.

  • Seniorerbjudande på Uppsalas restauranger

    Utbudet av restauranger i Uppsala är stort och på vissa har du som senior rabatt.

  • Bli en av oss

    Sveriges viktigaste jobb - kommunal primärvård

Så arbetar vi med äldreomsorg och senior

  • Så arbetar vi med:

    Äldrevänlig kommun

    Uppsala kommun vill förbättra äldres möjligheter att leva ett hälsosamt och oberoende liv och öka deras delaktighet i samhällsfrågor.

  • Så arbetar vi med:

    Stöd till personer som utsätts för våld i nära relationer

    Uppsala kommun har fattat beslut om en nollvision mot våld i nära relationer. Vi arbetar med flera olika satsningar och insatser för att tidigt fånga upp och förhindra att människor blir utsatta för våld i nära relationer. Vi hjälper och skyddar också dem som blivit drabbade. Våld i nära relationer är ett samlingsbegrepp som omfattar fysiskt, psykiskt och sexuellt våld samt olika former av hot, utnyttjande och förtryck.