Vad en kontaktperson kan hjälpa till med
En kontaktperson kan hjälpa till med sociala kontakter, delta i fritidsaktiviteter och ge råd och stöd i vardagen. Kontaktpersonen fungerar som en vän och medmänniska till en vuxen eller ung person som har någon form av intellektuell, fysisk, psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Vanligtvis träffar man sin kontaktperson två till fyra gånger per månad.
Vem som har rätt att få en kontaktperson
Om du har en funktionsnedsättning kan du söka om kontaktperson antingen genom lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) eller socialtjänstlagen (SoL). Du behöver inte veta vilken lag som ger dig rätt. Det håller biståndshandläggaren reda på.
Det kostar ingenting att ha en kontaktperson.
Läs om rätten till stöd och service enligt LSS
Läs om stöd enligt socialtjänstlagen
Ansök om att få kontaktperson
Du som vill ha en kontaktperson ska kontakta en biståndshandläggare eller göra en skriftlig ansökan.
Utifrån din ansökan gör biståndshandläggare en utredning av din situation och dina behov och bedömer sedan om du har rätt till en kontaktperson.
Läs om hur du ansöker om att få en kontaktperson.
Kontakta kommunens biståndshandläggare
Biståndshandläggning funktionsnedsättning
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 06 80
Telefontider: måndag, onsdag, torsdag och fredag 9.00–11.30. Tisdag 13–15.30.
E-post: omsorg@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar bara emot bokade besök.
Biståndshandläggning äldreomsorg
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
E-post: seniorguide@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar endast emot bokade besök.
Du som skickar post till oss: kom ihåg att märka ditt kuvert med Biståndshandläggning funktionsnedsättning eller Biståndshandläggning äldreomsorg.