Innehåll
-
I korthet
Om du behöver hjälp med att ta dig till olika aktiviteter utanför hemmet kan du ha rätt till en ledsagare, så kallad ledsagarservice. Tillsammans med en ledsagare kan du till exempel delta i fritidsaktiviteter, gå på teater eller bara promenera. Ledsagarservice ska vara individuellt utformad.
Det kostar ingenting att ha en ledsagare, men du betalar själv för de aktiviteter du genomför.
Ledsagarservice finns både i lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) eller socialtjänstlagen (SoL). Du behöver inte veta vilken lag som ger dig rätt. Det håller biståndshandläggaren reda på.
-
Ansök om ledsagarservice
Du som vill ansöka om ledsagarservice ska kontakta en biståndshandläggare.
Kontakta en biståndshandläggare för att ansöka om ledsagarservice. -
Välj utförare
Är du 18 år eller äldre och får ledsagarservice beviljat kan du göra ett så kallat eget val. Det betyder att du själv kan välja vilken utförare som ska utföra tjänsten bland de som är godkända inom Uppsala kommun.
Om du tycker det är svårt eller inte vill välja har kommunens egen utförare ansvaret att ordna ledsagare till dig.
Så väljer du utförare
Så här gör du som ska välja utförare första gången.
- Välj utförare bland de godkända utförarna i Uppala kommun.
- Meddela ditt val till din biståndshandläggare.
- Biståndshandläggaren kontaktar den utförare du valt.
- Du och din utförare gör tillsammans en så kallad genomförandeplan. Det vill säga hur just din ledsagning ska se ut.
- Du och din utförare skriver under genomförandeplanen och skickar till biståndshandläggaren.
-
Byt utförare
Du som vill byta utförare gör på samma sätt som när du valde utförare första gången.
Kom ihåg att du behöver meddela den nuvarande utföraren om ditt byte senast två veckor innan den nya utföraren börjar.
-
Godkända utförare
Här kan du läsa mer om de utförare av ledsagarservice som är godkända av Uppsala kommun.
Kontakt
Kontaktperson: Camilla Bengtsdotter
Telefon: 018-472 80 00
E-post: opaupp@olivia.se
Webbplats: www.oliviapersonligassistans.se
Personal och kompetens
Antal anställda i Uppsala: På kontoret arbetar tre uppdragsansvariga chefer samt en enhetschef
Personalens utbildning: Kundens behov och önskemål styr valet av kompetens för ledsagaren. Inom bolaget finns en gedigen kompetens inom verksamhetsområdet LSS, SoL samt rehabilitering.
Specialkompetens/inriktning: Vi har bred kompetens och lång erfarenhet att möta personer som omfattas av LSS, till exempel med en NPF-diagnos, beteendeproblematik, kognitiva funktionsnedsättningar.
Språkkompetens: Vi anpassar språkkompetens efter kundens önskemål.
Verksamhetens mål och speciella inriktningar
Olivia Personlig Assistans utför insatsen ledsagning utifrån dina önskemål och behov.
Så här arbetar vi med kvalitet
Vi arbetar systematiskt utifrån vårt kvalitetsledningssystem för att kvalitetssäkra insatsen och förbättra vår verksamhet. Årliga kvalitetskontroller genomförs
Synpunkter och klagomål tas emot av
Du kan framföra förbättringsförslag, synpunkter och klagomål direkt, via telefon, via mail eller via vår hemsida.
Övrigt
Utöver ledsagning utför vi personlig assistans.
Om företaget/organisationen
Driftsform: Aktiebolag
Besöksadress: Fyrisborgsgatan 2
Telefon: 018-472 80 00
E-post: opaupp@olivia.se
Webbplats: oliviapersonligassistans.se
Verksamhetsansvarig: Camilla Bengtsdotter, leg sjuksköterska
Telefon verksamhetsansvarig: 018 472 80 01
Kontakt
Telefon: 018-727 00 00, telefontid 9-16
E-post: blandadeinsatser@uppsala.se
Verksamhetsansvarig: Jennie Visén
Verksamhetsansvarig, telefon: 018-727 64 76
Webbplats: www.uppsala.se/funktionsnedsattning, vardochomsorg.uppsala.se
Personal och kompetens
Antal anställda i Uppsala: Cirka 450.
Personalens utbildning: Anpassas utifrån brukarens behov.
Specialkompetens/inriktning: Vi har lång och bred erfarenhet av arbete med stöd till personer med varierande behov. Stödet utformas efter individuella behov och biståndsbeslutet.
Språkkompetens; Vi anpassar språkkompetens efter önskemål och behov.
Verksamhetens mål och speciella inriktningar
Uppsala kommun är Sveriges största sammanhållna omsorgsförvaltning. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Göra skillnad, arbeta tillsammans, välkomna nyskapande. Detta innebär att den enskilde brukaren och dennes behov står i centrum och är utgångspunkten för insatsen.
Så här arbetar vi med kvalitet
Vi arbetar aktivt med systematiskt kvalitetsarbete. Medarbetare och ledning har tillgång till stödfunktioner och utbildningar inom ett brett område som kommer brukaren till nytta genom en hög kompetens och ett stort engagemang i alla led.
Synpunkter och klagomål tas emot av
Synpunkter och klagomål kan lämnas till ledsagaren själv, ansvarig koordinator eller verksamhetschef. De kan även lämnas på www.uppsala.se/synpunkter
Övrigt
Uppsala kommun bedriver samtliga verksamheter och insatser kopplade till området. Den stora och stabila organisationen är en garant för en säker insats med brukaren i fokus.
Om företaget/organisationen
Driftsform: Kommunal
Postadress: Uppsala kommun, Omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala
Besöksadress: Fyrisborgsgatan 1, Uppsala
Telefon: 018-727 00 00
Telefontider: 9.00-16.00
E-post: blandadeinsatser@uppsala.se
Webbplats: Uppsala.se och vardochomsorg.uppsala.se
Verksamhetsansvarig: Britt Åkerström
Telefon verksamhetsansvarig: 018-727 68 19
-
Kontakt
Kontakta kommunens biståndshandläggare
Biståndshandläggning funktionsnedsättning
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 06 80
Telefontider: måndag, onsdag, torsdag och fredag 9.00–11.30. Tisdag 13–15.30.
E-post: omsorg@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar bara emot bokade besök.Biståndshandläggning äldreomsorg
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
E-post: seniorguide@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar endast emot bokade besök.Du som skickar post till oss: kom ihåg att märka ditt kuvert med Biståndshandläggning funktionsnedsättning eller Biståndshandläggning äldreomsorg.