Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. I korthet

    Om du behöver hjälp med att ta dig till olika aktiviteter utanför hemmet kan du ha rätt till en ledsagare, så kallad ledsagarservice. Tillsammans med en ledsagare kan du till exempel delta i fritidsaktiviteter, gå på teater eller bara promenera. Ledsagarservice ska vara individuellt utformad.

    Det kostar ingenting att ha en ledsagare, men du betalar själv för de aktiviteter du genomför.

    Ledsagarservice finns både i lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) eller socialtjänstlagen (SoL). Du behöver inte veta vilken lag som ger dig rätt. Det håller biståndshandläggaren reda på.

  2. Ansök om ledsagarservice

    Du som vill ansöka om ledsagarservice ska kontakta en biståndshandläggare.
    Kontakta en biståndshandläggare för att ansöka om ledsagarservice.

  3. Välj utförare

    Är du 18 år eller äldre och får ledsagarservice beviljat kan du göra ett så kallat eget val. Det betyder att du själv kan välja vilken utförare som ska utföra tjänsten bland de som är godkända inom Uppsala kommun.

    Om du tycker det är svårt eller inte vill välja har kommunens egen utförare ansvaret att ordna ledsagare till dig. 

    Så väljer du utförare

    Så här gör du som ska välja utförare första gången.

    1. Välj utförare bland de godkända utförarna i Uppala kommun.
    2. Meddela ditt val till din biståndshandläggare.
    3. Biståndshandläggaren kontaktar den utförare du valt.
    4. Du och din utförare gör tillsammans en så kallad genomförandeplan. Det vill säga hur just din ledsagning ska se ut. 
    5. Du och din utförare skriver under genomförandeplanen och skickar till biståndshandläggaren.
  4. Byt utförare

    Du som vill byta utförare gör på samma sätt som när du valde utförare första gången.

    Kom ihåg att du behöver meddela den nuvarande utföraren om ditt byte senast två veckor innan den nya utföraren börjar.

  5. Godkända utförare

    Här kan du läsa mer om de utförare av ledsagarservice som är godkända av Uppsala kommun.

    Kontakt

    Kontaktperson: Camilla Bengtsdotter

    Telefon: 018-472 80 00

    E-post: opaupp@olivia.se

    Webbplats: www.oliviapersonligassistans.se

    Personal och kompetens

    Antal anställda i Uppsala: På kontoret arbetar tre uppdragsansvariga chefer samt en enhetschef

    Personalens utbildning: Kundens behov och önskemål styr valet av kompetens för ledsagaren. Inom bolaget finns en gedigen kompetens inom verksamhetsområdet LSS, SoL samt rehabilitering.

    Specialkompetens/inriktning: Vi har bred kompetens och lång erfarenhet att möta personer som omfattas av LSS, till exempel med en NPF-diagnos, beteendeproblematik, kognitiva funktionsnedsättningar.

    Språkkompetens:  Vi anpassar språkkompetens efter kundens önskemål.

    Verksamhetens mål och speciella inriktningar

    Olivia Personlig Assistans utför insatsen ledsagning utifrån dina önskemål och behov.

    Så här arbetar vi med kvalitet

    Vi arbetar systematiskt utifrån vårt kvalitetsledningssystem för att kvalitetssäkra insatsen och förbättra vår verksamhet. Årliga kvalitetskontroller genomförs

    Synpunkter och klagomål tas emot av

    Du kan framföra förbättringsförslag, synpunkter och klagomål direkt, via telefon, via mail eller via vår hemsida.

    Övrigt

    Utöver ledsagning utför vi personlig assistans.

    Om företaget/organisationen

    Driftsform: Aktiebolag 

    Besöksadress: Fyrisborgsgatan 2

    Telefon: 018-472 80 00

    E-post: opaupp@olivia.se

    Webbplats:  oliviapersonligassistans.se

    Verksamhetsansvarig: Camilla Bengtsdotter, leg sjuksköterska

    Telefon verksamhetsansvarig: 018 472 80 01 

    Kontakt

    Telefon: 018-727 00 00, telefontid 9-16 

    E-post: blandadeinsatser@uppsala.se 

    Verksamhetsansvarig: Jennie Visén

    Verksamhetsansvarig, telefon: 018-727 64 76

    Webbplats: www.uppsala.se/funktionsnedsattning, vardochomsorg.uppsala.se

    Personal och kompetens

    Antal anställda i Uppsala: Cirka 450.

    Personalens utbildning: Anpassas utifrån brukarens behov.

    Specialkompetens/inriktning: Vi har lång och bred erfarenhet av arbete med stöd till personer med varierande behov. Stödet utformas efter individuella behov och biståndsbeslutet.

    Språkkompetens; Vi anpassar språkkompetens efter önskemål och behov.

    Verksamhetens mål och speciella inriktningar

    Uppsala kommun är Sveriges största sammanhållna omsorgsförvaltning. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Göra skillnad, arbeta tillsammans, välkomna nyskapande. Detta innebär att den enskilde brukaren och dennes behov står i centrum och är utgångspunkten för insatsen.

    Så här arbetar vi med kvalitet

    Vi arbetar aktivt med systematiskt kvalitetsarbete. Medarbetare och ledning har tillgång till stödfunktioner och utbildningar inom ett brett område som kommer brukaren till nytta genom en hög kompetens och ett stort engagemang i alla led.

    Synpunkter och klagomål tas emot av

    Synpunkter och klagomål kan lämnas till ledsagaren själv, ansvarig koordinator eller verksamhetschef. De kan även lämnas på www.uppsala.se/synpunkter

    Övrigt

    Uppsala kommun bedriver samtliga verksamheter och insatser kopplade till området. Den stora och stabila organisationen är en garant för en säker insats med brukaren i fokus.

    Om företaget/organisationen

    Driftsform: Kommunal

    Postadress: Uppsala kommun, Omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala

    Besöksadress: Fyrisborgsgatan 1, Uppsala

    Telefon: 018-727 00 00

    Telefontider: 9.00-16.00

    E-post: blandadeinsatser@uppsala.se

    Webbplats: Uppsala.se och vardochomsorg.uppsala.se

    Verksamhetsansvarig: Britt Åkerström

    Telefon verksamhetsansvarig: 018-727 68 19

  6. Kontakt

    Kontakta kommunens biståndshandläggare

    Biståndshandläggning funktionsnedsättning
    Uppsala kommun
    Vård- och omsorgsförvaltningen
    753 75 Uppsala
    Telefon: 018–727 06 80
    Telefontider: måndag, onsdag, torsdag och fredag 9.00–11.30. Tisdag 13–15.30.
    E-post: omsorg@uppsala.se
    Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
    Vi tar bara emot bokade besök.

    Biståndshandläggning äldreomsorg
    Uppsala kommun
    Vård- och omsorgsförvaltningen
    753 75 Uppsala
    Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
    E-post: seniorguide@uppsala.se
    Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
    Vi tar endast emot bokade besök.

    Du som skickar post till oss: kom ihåg att märka ditt kuvert med Biståndshandläggning funktionsnedsättning eller Biståndshandläggning äldreomsorg.

Nyheter om funktionsnedsättning

  • Öppettider på Anhörigcentrum

    Med anledning av de allvarliga händelser som rapporterats inom hemtjänsten så förstår vi att många anhöriga känner oro. Du kan alltid vända dig till Anhörigcentrum med frågor och samtalsstöd.

  • Reportrar från daglig verksamhet i stor Tv-satsning under hösten

    Hur kändes det när Runar sköt din katt? Varför är dina tavlor så dyra? Är du rädd för att bli mördad? Det är exempel på frågor som Carola Häggkvist, Lars Lerin och Ulf Kristersson, får i höstens program ”Frågan är fri” på SVT.

  • Om hopp, mod och tröst i samband med suicidpreventiva dagen

    Uppsala kommun uppmärksammar suicidpreventiva dagen 10 september med flera aktiviteter på själva dagen och under den aktuella veckan. Ett öppenhjärtigt samtal med författarna tillika mor och dotter Frida och Tilda Boisen, en tröstande konstvandring och en ljusmanifestation är några exempel.

Se fler nyheter
  • Handla dagligvaror digitalt

    Det här är en lista på butiker där du kan beställa dagligvaror med hjälp av internet och få varorna levererade hem. Syftet med sidan är att underlätta digitala inköp för personer som har hemtjänst.

  • Bli en av oss

    Sveriges viktigaste jobb - kommunal primärvård

Så arbetar vi med funktionsnedsättning

  • Så arbetar vi med:

    Full delaktighet

    Uppsala kommuns verksamheter ska vara tillgängliga för alla människor. I dag finns det olika hinder som gör det svårt för personer med funktionsnedsättningar att delta i samhället på lika villkor som andra. Därför höjer Uppsala kommun nu sin ambitionsnivå och ska se till att kommunen är tillgänglig för alla som bor här eller besöker kommunen.

  • Så arbetar vi med:

    Stöd till personer som utsätts för våld i nära relationer

    Uppsala kommun har fattat beslut om en nollvision mot våld i nära relationer. Vi arbetar med flera olika satsningar och insatser för att tidigt fånga upp och förhindra att människor blir utsatta för våld i nära relationer. Vi hjälper och skyddar också dem som blivit drabbade. Våld i nära relationer är ett samlingsbegrepp som omfattar fysiskt, psykiskt och sexuellt våld samt olika former av hot, utnyttjande och förtryck.