Innehåll
-
Om budget- och skuldrådgivning
Alla samtal med Konsument Uppsala är sekretessbelagda. Det innebär att informationen aldrig kommer att spridas vidare till andra.
Om din ekonomi inte går ihop eller om du har problem med skulder kan du få stöd och råd av budget- och skuldrådgivningen på Konsument Uppsala. Rådgivningen är kostnadsfri.
Alla kan hamna i ekonomiska svårigheter eller vara i en situation då ekonomin behöver ses över. En budget- och skuldrådgivare kan ge dig stöd och råd för att få ordning på din vardagsekonomi eller din skuldsituation. Tillsammans går ni igenom din ekonomi och tittar på möjliga lösningar.
-
Det här kan du få hjälp med
Du kan få hjälp med att:
- Sammanställa din ekonomiska situation.
- Hitta möjligheter att förbättra din ekonomi.
- Göra en budget och hjälpa till att prioritera.
- Hitta lösningar kring din skuldsituation.
- Få information och stöd när du ansöker om skuldsanering.
Tre tips vid tillfälliga ekonomiska problem:
- Betala hyra, el och mat först.
- Låna aldrig för att betala andra lån.
- Om du inte kan betala en faktura i tid, kontakta företaget innan sista betaldag för att komma överens.
-
Så kan ett möte med oss gå till
Första kontakten med oss är vanligtvis ett telefonsamtal. I samtalet får du berätta vad du skulle behöva få hjälp med.
Om du efter det vill boka fler samtal med din rådgivare kan du välja om du vill boka tid för besök eller för ytterligare telefonrådgivning.
Budget- och skuldrådgivningen finns i Stadshuset i Uppsala. När du kommer på besök kan du börja med att checka in dig i en av besöksdatorerna. Din rådgivare kommer ut och möter upp dig. Rådgivningen sker i ett bokat rum på entréplanet.
-
Kostnadsfria föreläsningar
Konsument Uppsala föreläser på olika teman inom konsumenträtt och privatekonomi.
Här kan du läsa om våra olika föreläsningar. Föreläsningar kan även skräddarsys och anpassas efter olika målgrupper.
Bluffar och bedrägerier
Är du rädd för att bli utsatt för bedrägeri? Eller känner du någon som blivit utsatt? I denna föreläsning tar vi upp de vanligaste bedrägerierna och vad du kan göra för att skydda dig mot bedragarna. Riktar sig både till seniorer och andra målgrupper.
Hållbarhet och hållbar konsumtion
Vad har jag för rättigheter när jag handlar på second hand? Hur kan jag göra klimatsmarta val i vardagen? I denna föreläsning reflekterar vi tillsammans över vår konsumtion och hur vi kan ställa om den till att bli mer hållbar.
Konsumenträtt för företagare
Om du är företagare och vill lära dig mer om hur du hanterar reklamationer, ångrade köp eller annat inom konsumenträtten är du välkommen att kontakta oss.
Konsumenträtt för privatpersoner
En föreläsning där vi på ett enkelt sätt informerar om konsumenträtt och privatekonomi. Vad ska jag göra om saken jag köpt går sönder? Kan jag ångra köpet när jag handlar på nätet? Hur gör jag en budget? Vad ska jag göra om jag inte kan betala en faktura? Om detta men också om mycket annat. Riktar sig främst till elever inom svenska för invandrare (SFI) och på gymnasieskolan.
Så bokar du en föreläsning
Du bokar en föreläsning genom att skriva till konsumentuppsala@uppsala.se
-
Läs mer om privatekonomi
Gör en budget med Konsumentverkets budgetkalkyl
Se Konsumentverkets beräkningar för hushållskostnader
Räkna ut vad du har råd med – kalkyler och verktyg från Konsumenternas
Hjälp för dig som är skuldsatt – Budget- och skuldsföreningen (BUS)
Ansök om skuldsanering hos Kronofogden
Budget- och skuldrådgivning på teckenspråk hos Konsumentverket
-
Information in other languages
We can provide advice in Swedish and English. If you need an interpreter for another language, please let us know when you book your appointment.
Phone: 018-727 18 23
Opening hours: You can reach us most easily Monday–Friday 9.00–16.00. If we don't answer, you can leave a message and we will call you back as soon as we can.
E-mail: konsumentuppsala@uppsala.se
-
GDPR
För att läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter hänvisar vi till vår sida om Behandling av personuppgifter
-
Så kontaktar du oss
Kontakta budget- och skuldrådgivningen
Boka möte för rådgivning
Du kan boka ett första möte genom att ringa eller kontakta oss via länken nedan. Mötet tar cirka en timme och sker vanligtvis via telefon. Vill du mötas på plats i Stadshuset skriver du det under ”Anteckningar” på bokningssidan. Mötet är kostnadsfritt.
Vill du ställa en fråga till rådgivningen?
Telefonrådgivning och tidsbokning
Du når oss enklast måndag–fredag 9.00–16.00.
Om vi inte svarar kan du lämna ett meddelande så ringer vi upp så snart vi kan.
- Telefon:
- 018-727 18 23
- E-post:
- konsumentuppsala@uppsala.se
- Besöksadress:
- Stadshuset, Stadshusgatan 2
- Postadress:
- Uppsala kommun, Konsument Uppsala
753 75 Uppsala