Innehåll
-
Om konsumentrådgivning
Behöver du hjälp med konsumentfrågor, som att förstå ett avtal, reklamera en vara eller reda ut rättigheter när du köpt en tjänst? Har du köpt något på nätet men varan du fick hem stämmer inte med det du beställde?
Konsument Uppsala erbjuder dig som bor i Uppsala kommun kostnadsfri och oberoende rådgivning. Vi kan också hjälpa dig göra miljö- och klimatsmarta val när du handlar och svara på frågor om vad som gäller när du till exempel handlar second hand. Konsument Uppsala arbetar också med att informera om konsumenträtt.
Vi berättar om konsumentfrågor i P4 Uppland varannan måndag ojämna veckor. Vi medverkar också i studenttidningen Ergo.
-
Det här kan du få hjälp med
Konsument Uppsala kan ge dig stöd i många olika frågor. Du kan få hjälp med att läsa och förstå avtalsvillkor och få information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument.
Vi kan också vara ett stöd vid anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Om du och företaget inte kommer överens kan vi i vissa situationer ta kontakt med företaget för att ta reda på deras inställning och försöka hitta en lösning.
Vanliga frågor
Begagnad bil: När du köper en begagnad bil är det mycket att tänka på. Om något blir fel på bilen har du rätt att reklamera, klaga på fel som fanns när du köpte bilen – i upp till tre år. Du kan inte klaga på slitage eller att du hanterat bilen fel. Köper du en äldre bil som närmar sig slutet på sin livslängd kan det bli dyrt att reparera den.
Hantverkstjänster: Ska du anlita en hantverkare? Se till att få ett skriftligt avtal där det tydligt står vad hantverkaren ska göra och vad det kommer att kosta.
E-handel: När du handlar på nätet behöver du vara uppmärksam. Handla från företag du känner till och läs alltid igenom avtalsvillkoren noggrant. I de flesta fall har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Tänk på att om du handlar från ett utländskt företag kan det bli dyrt att returnera varan.
Det här gör vi inte
Konsument Uppsalas rådgivning bygger på att du med stöd av oss själv kan vara aktiv i ditt ärende och så långt det är möjligt hanterar kontakter med företaget själv. Vi är inte juridiska ombud.
-
Kostnadsfria föreläsningar
Konsument Uppsala föreläser på olika teman inom konsumenträtt och privatekonomi.
Här kan du läsa om våra olika föreläsningar. Föreläsningar kan även skräddarsys och anpassas efter olika målgrupper.
Bluffar och bedrägerier
Är du rädd för att bli utsatt för bedrägeri? Eller känner du någon som blivit utsatt? I denna föreläsning tar vi upp de vanligaste bedrägerierna och vad du kan göra för att skydda dig mot bedragarna. Riktar sig både till seniorer och andra målgrupper.
Hållbarhet och hållbar konsumtion
Vad har jag för rättigheter när jag handlar på second hand? Hur kan jag göra klimatsmarta val i vardagen? I denna föreläsning reflekterar vi tillsammans över vår konsumtion och hur vi kan ställa om den till att bli mer hållbar.
Konsumenträtt för företagare
Om du är företagare och vill lära dig mer om hur du hanterar reklamationer, ångrade köp eller annat inom konsumenträtten är du välkommen att kontakta oss.
Konsumenträtt för privatpersoner
En föreläsning där vi på ett enkelt sätt informerar om konsumenträtt och privatekonomi. Vad ska jag göra om saken jag köpt går sönder? Kan jag ångra köpet när jag handlar på nätet? Hur gör jag en budget? Vad ska jag göra om jag inte kan betala en faktura? Om detta men också om mycket annat. Riktar sig främst till elever inom svenska för invandrare (SFI) och på gymnasieskolan.
Så bokar du en föreläsning
Du bokar en föreläsning genom att skriva till konsumentuppsala@uppsala.se
-
Läs mer om konsumenträtt
-
Information in other languages
We can provide advice in Swedish and English. If you need an interpreter for another language, please let us know when you book your appointment.
Phone: 018-727 18 20
Opening hours: You can reach us most easily Monday–Friday 9.00–16.00. If we don't answer, you can leave a message and we will call you back as soon as we can.
E-mail: konsumentuppsala@uppsala.se
-
GDPR
För att läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter hänvisar vi till vår sida om Behandling av personuppgifter
-
Så kontaktar du oss
Kontakta konsumentrådgivningen
Du som behöver rådgivning eller vägledning i konsumentfrågor kan kontakta oss via telefon eller e-post. Om du hellre vill besöka oss så har vi drop in-tider för besök.
Drop in-besök
Konsument Uppsala har följande öppettider för drop in-besök på Stadshuset:
Tisdagar 13.00-16.00
Onsdagar 9.00-12.00
Vill du ställa en fråga till rådgivningen?
Telefonrådgivning
Du når oss enklast måndag–fredag 9.00–16.00. Om vi inte svarar kan du lämna ett meddelande så ringer vi upp så snart vi kan.
- Telefon:
- 018-727 18 20
- E-post:
- konsumentuppsala@uppsala.se
- Besöksadress:
- Stadshuset, Stadshusgatan 2
- Postadress:
- Uppsala kommun, Konsument Uppsala, 753 75 Uppsala