Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Om du och din familj inte har pengar så att det räcker kan du söka ekonomiskt bistånd. Det är ett ekonomiskt stöd som du kan få medan du inte har egna pengar.
Läs mer om ekonomiskt bistånd.

Återansökan om ekonomiskt bistånd

Du ska göra en återansökan om

  • du redan har kontakt med en socialsekreterare hos ekonomiskt bistånd
  • du har sökt ekonomiskt bistånd under de senaste två månaderna.

Gör återansökan och se pågående ärende på Mina sidor i e-tjänst

Nyansökan om ekonomiskt bistånd

Du ska göra en nyansökan om

  • du söker ekonomiskt bistånd för första gången
  • det har gått mer än två månader sedan du senast sökte om ekonomiskt bistånd.

Du behöver ta reda på dina inkomster och utgifter innan du lämnar in din ansökan.

Första gången du ansöker behöver du också lämna in dessa handlingar:

  • Kontoöversikt från alla banker som du är kund hos. Kontoöversikten visar hur många konton du har. Din bank kan använda andra ord för att beskriva översikten.
  • Kontoutdrag från alla dina konton. Ditt saldo efter varje in-och utbetalning från kontot ska synas. Kontoutdrag ska vara för de tre senaste månaderna, räknat från det datum som du lämnar in ansökan.
  • Kopia på alla sidor och bilagor om Skattedeklaration från Skatteverket. Om du inte har deklarerat ska du lämna in inkomstuppgifter från Skatteverket.
  • Kopia på hyresavtal.
  • Kopia på beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket om du inte är svensk medborgare.

Om ni är flera vuxna i din familj ska ni skicka in ansökan tillsammans. Alla vuxna måste godkänna ansökan med e-legitimation.

Du kan använda en dator eller smarttelefon för att lämna ansökan. Logga in med e-legitimation och välj ”Ny ansökan”. Du kan sedan följa ditt ärende via e-tjänsten.

Handlingarna bifogar du i din ansökan i e-tjänsten.
Så bifogar du handlingar via e-tjänsten (PDF, 236 KB)

Du kan också lämna in handlingarna i vår reception på Salagatan 18 C, eller genom att skicka dem med post till:
Socialtjänst – ekonomiskt bistånd
753 75 Uppsala

Senast fem arbetsdagar efter att ansökan kommit in behöver vi ha fått dina handlingar.

Gör nyansökan om ekonomiskt bistånd i e-tjänst

 

Ring oss i samband med att du skickar din ansökan. Du måste ringa senast fem arbetsdagar efter att din ansökan kommit in.

Telefon: 018-727 62 00 (knappval 2)

Om du behöver hjälp med e-tjänsten

Om du behöver hjälp med e-tjänsten kan du kontakta oss på telefon 018-727 62 00 (knappval 2).

Kontakta socialtjänst - ekonomiskt bistånd

Receptionens öppettider

Måndag 23 december och måndag 30 december är receptionen öppen mellan 9.00 och 12.00.

Måndag–torsdag 9.00–16.00
Fredag 9.00–12.00.

För akuta frågor efter 16.00: kontakta socialjouren på telefonnummer: 018–15 00 00 eller ring 112.

Telefon
018–727 62 00

Telefontider – nyansökan, rådgivning och information

För dig som inte har kontakt med en socialsekreterare och har frågor om nyansökan, rådgivning och information.

Måndag–fredag 13.00–14.30

Telefontider – återansökan

För dig som redan har kontakt med en socialsekreterare och har frågor om återansökan.

Vardagar under kontorstid.

Är telefonen bortkopplad kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen och be om att bli uppringd.

Telefon för massflyktsdirektivet

Telefonnummer: 018-727 62 88
Telefonen bemannas måndag–torsdag 9.00–16.00 samt fredag 9.00–12.00

E-post
forsorjningsstod@uppsala.se

Besöksadress
Salagatan 18

Postadress
Salagatan 18 C
753 75 Uppsala 

Nyheter om privatekonomi och ekonomiskt stöd

  • Tänk smart på rean

    Nu är det snart Black Friday och vi får alla mängder av erbjudanden från butiker och näthandel. Om du vill ha vägledning eller råd om hur du kan tänka innan du handlar så är du välkommen att kontakta Konsument Uppsala.