Innehåll
-
I korthet
Allvarliga händelser såsom till exempel bränder i flerfamiljehus, olyckor eller våldsbrott kan påverka många människor. Kommunens krisstöd kan då sättas i gång för att hjälpa till tillsammans med polis och räddningstjänst och andra aktörer som arbetar med händelsen.
Om du har behov av att prata med någon efter en allvarlig händelse, läs mer om kontakt vid olyckor eller kris på uppsala.se
-
Kommunens krisstöd
Kommunens krisstöd är en organisation som träder i kraft då en större eller allvarlig händelse drabbat Uppsala. Krisstödet kan snabbt vara på plats och göra en bedömning av vilka behov som finns och för att stötta direkt och indirekt drabbade med råd och stöd.
Kommunens krisstöd kompletterar våra vanliga verksamheter och beredskapsfunktioner vid kris, olyckor och andra oväntade händelser och ger stöd till drabbade människor. Bland annat är krisstödets uppgift att:
- i det akuta skedet, lyssna och stödja personer och familjer som är i kris och i behov av stöd
- hjälpa de drabbade med i första hand praktiska saker som kontakt med anhöriga eller annat
- vara beredd på att följa med någon eller några av de drabbade till exempel till sjukhus eller hemort.
Kommunens krisstöd samordnas av socialförvaltningen.
På Uppsala brandförsvars webbplats hittar du information om råd och stöd du kan få efter en olycka, uppsalabrandforsvar.se
-
Stödcentrum vid allvarlig händelse
Om personer behöver samtalsstöd även en tid efter att en allvarlig händelse har hanterats av samhällets resurser och kommunens krisstöd, kan kommunen i vissa fall aktivera stödcentrum. Till stödcentrum kan personer som påverkats av händelsen vända sig för samtalsstöd.
När stödcentrum är aktiverat hittar du information här Vid en allvarlig händelse eller kris. Då publiceras telefonnummer till stödcentrum och en kort beskrivning av händelsen som skett.