Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. I korthet

    Vikarieförmedlingen består av 4 team:

    • bibliotek,
    • förskola,
    • grundskola, och
    • måltidsservice (kök).

    Här har vi samlat det du som vikarie behöver veta angående din anställning hos oss. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.

  2. Nyanställd - kom igång

    Anmäl ditt lönekonto

    Du måste anmäla till Nordea det bankkonto som du vill ha din lön utbetalad till. Läs hur du gör detta under rubriken Lönefrågor.   

    Registrera för lönespecifikation

    Lönespecifikationen är digital, vilket betyder att du inte får den hemskickad via post. För att få din digitala lönespecifikation behöver du registrera dig. Läs hur du gör detta under rubriken Lönefrågor.

    Skattetabell

    Uppsala kommun gör ett skatteavdrag på 30% för timavlönade, så kallad sidoinkomstskatt.

    Kontakta Löneservice via Supportportalen om:

    • Inkomsten från Uppsala kommun är din huvudinkomst och du istället vill att skatt dras enligt tabell.
    • Du vill lämna in jämkningsbeslut från Skatteverket eller anmäla frivillig extraskatt.

    Registrera tillgänglig tid

    Du som är vikarie behöver registrera tillgänglig tid i arbetsverktyget Ipool. Läs om hur du registrerar tid, bokar arbetspass och rapporterar dina arbetade timmar under rubriken Ipool.

  3. Sjukfrånvaro

    Om du har ett inbokat pass

    Om du är sjuk och har ett arbetspass inbokat ska du:

    • Ringa arbetsplatsen du är bokad på. Om ingen svarar, tala in ett meddelande på telefonsvararen.
    • Ringa vikarieförmedlingen senast 7.30 på telefon 018-726 00 70. Efter telefontid kan du kontakta oss via supportportalen.

    Du som är anställd på vikarieförmedlingen bibliotek ska ringa den arbetsplats du är bokad på och sjukanmäla dig till vikarieförmedlingen via supportportalen.

    Sjukanmälan görs varje dag du är bokad på ett arbetspass.

    Ej inbokad

    Om du är sjuk men inte har ett inbokat arbetspass ska du:

    • Ta bort din tillgängliga tid i Ipool.
    • Kontakta försäkringskassan. Vid kontakt med försäkringskassan är det viktigt att du informerar om att du har en intermittent anställning.
  4. Vård av barn (VAB)

    Om du har ett inbokat pass

    Om du behöver vara hemma med vård av barn (VAB) och har ett arbetspass inbokat ska du:

    • Ringa arbetsplatsen du är bokad på. Om ingen svarar på arbetsplatsen, tala in ett meddelande på telefonsvararen.
    • Ringa vikarieförmedlingen senast 7.30 på telefon 018-726 00 70.
    • Anmäla VAB till försäkringskassan

    VAB-anmälan görs varje dag du är bokad på ett arbetspass.

    Du som är anställd på vikarieförmedlingen bibliotek ska ringa den arbetsplats du är bokad på och anmäla VAB till vikarieförmedlingen via supportportalen.

    Om du behöver anmäla VAB efter vår telefontid kan du kontakta vikarieförmedlingen via supportportalen.

    Ej inbokad

    Om du behöver vara hemma med vård av barn (VAB) och inte har ett arbetspass inbokat ska du:

    • Ta bort din tillgängliga tid i Ipool

    Ansöka om VAB 

    Vård av barn (VAB) är när du stannar hemma från jobbet eller går miste om a-kassa för att ta hand om ett sjukt barn. Ersättningen du får när du vabbar kallas tillfällig föräldrapenning.

    Läs om VAB på försäkringskassans webbplats

  5. Lönefrågor

    Löneutbetalning

    Lönen betalas ut av Nordea den 27:e i månaden efter arbetat pass. Det betyder att du får din lön en månad i efterskott. Om du till exempel arbetar i augusti så får du lönen i september.

    Anmäl ditt lönekonto

    Anmäl till Nordea det bankkonto som du vill ha din lön utbetalad till.  

    När du anmäler ditt bankkonto behöver du uppge Uppsala kommuns arbetsgivarnummer: 648200.

    Har du frågor kring din anmälan, kontakta Nordea på telefon 0771-22 44 88.

    Lönesättning

    Vi utgår från din utbildning och erfarenhet när vi sätter lön.

    Om du har relevant utbildning eller erfarenhet inom området kan du få högre lön, men då måste du styrka det genom att skicka intyg eller betyg till vikarieförmedlingen via supportportalen.

    Om du kompletterar med intyg eller betyg efter att du börjat jobba hos oss, gör vi en eventuell höjning av timlönen månaden efter.

    Lönespecifikation

    Lönespecifikationen är digital, vilket betyder att du inte får den hemskickad via post. För att få din digiatala lönespecifikation behöver du registrera dig.

    • Är du kund i Nordea registrerar du i din internetbank .
    • Är du kund i Swedbank registrerar du i din internettbank .
    • Är du kund i annan bank så behöver du registrera dig hos  Kivra .

    Utebliven löneutbetalning

    Vid utebliven lön ska du vända dig till den eller de arbetsplatser som du saknar utbetalning ifrån.

    Kontakta vikarieförmedlingen via supportportalen för övriga lönefrågor.

  6. Beställ intyg

    Uppsala kommun har en gemensam plattform för intyg. Där kan du som medarbetare på egen hand beställa arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg och inkomstintyg.

    Beställ intyg - Uppsala kommun

    Intyg som ska till bank eller som gäller boende prioriteras. Uppge därför vad du ska använda intyget till under övriga uppgifter.

    Intyg kan endast utfärdas på svenska.

    Det tar cirka 1-2 veckor innan du får ditt intyg, så var ute i god tid.

    Anställningsbevis

    Kontakta vikarieförmedlingen via supportportalen om du är i behov av ett anställningsbevis. 

  7. Ipool

    Här hittar du information om hur du registrerar tillgänglig tid, hur du blir bokad och rapporterar din arbetade tid samt manualer och instruktioner för arbetsverktyget Ipool.

    Registrering av tillgänglig tid 

    I arbetsverktyget Ipool registrerar du vilka dagar du kan arbeta genom att ange tillgänglig tid. Logga in på www.ipool.se eller via appen "ipool.se" med de inloggningsuppgifter som du har fått från vikarieförmedlingen via sms. 

    Erbjudande och bokning av arbetspass

    Jobberbjudande får du via sms eller appen. Du kan tacka ja till passet direkt i appen och får då ett bekräftelse-sms med förskolans/skolans namn, adress, telefonnummer och tider som du ska arbeta.

    Ring alltid till förskolan/skolan och meddela att du blivit bokad. Lämna ett meddelande på telefonsvararen om ingen svarar.

    Bokade arbetspass syns i Ipool. Om arbetspasset inte syns, kontakta förskolan/skolan.

    För instruktioner om hur du lägger schema och hur du blir bokad via Ipool, läs manualen eller se vår film. 

    Manual Ipool Employee (PDF, 484 KB)

     

  8. Kontakt

    Kontakta vikarieförmedlingen

    Kontakta vikarieförmedlingen via supportportalen. Du når supportportalen via ipool.

    Telefonnummer: 018-726 00 70

    Telefontider

    Förskola, Grundskola, Måltidsservice
    Måndag-fredag, mellan 07.00 och 09.00

    Bibliotek
    Måndag-torsdag, mellan 09.00 och 09.30

Nyheter om jobb och karriär

  • Uppsala kommun rankad som Sveriges näst bästa framtidskommun

    Uppsala kommun har rankats som Sveriges näst bästa framtidskommun enligt den senaste mätningen från affärsdata- och analysföretaget Dun & Bradstreet. Rapporten, som analyserar förutsättningarna för framtida ekonomisk tillväxt, visar att tillväxtutsikterna förbättras för allt fler kommuner i Sverige, medan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö tappar placeringar till förmån för närliggande kommuner.

  • Jobba som sjuksköterska

    Uppsala kommun behöver dig och din akademiska kompetens som sjuksköterska. Nu hoppas vi att du tar ett aktivt steg och vill vara med och utveckla våra verksamheter i Uppsala kommun.

  • Jobba som socionom

    Jobba som socionom i Uppsala kommun. Du har goda utvecklingsmöjligheter och nära till kollegor och chefer. Här finns plats för dig!