Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Kvalificerad familjehemshandläggare till placeringsenhet 1

Diarienr:
SCN-2024-00459
Arbetsplats:
Placeringsenhet 1
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du en erfaren familjehemssekreterare som har arbetat i rollen i många år? Har du även kunskaper inom handledning och erfarenhet av att handleda mindre erfarna kollegor? Då kanske just du är den vi söker!

Inom område barn och ungdom placering arbetar cirka 65 medarbetare. Socialsekreterare följer upp barnets vård och har kontakt med biologisk familj/nätverk. Familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Skolteamet (specialpedagoger och psykolog) stöttar barnet i skolan.

Här får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare. Utöver detta finns det två enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö och enheternas budget. Vi arbetar med tillitsbaserad ramtid och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats. Vi sitter i fräscha lokaler på Bolandsgatan 10.

Avdelning barn och ungdom myndighet satsar genom att anställa fler handläggare och erbjuder flexibla arbetssätt och ett friskvårdsbidrag om 3000 kr/år. Som medarbetare är du vår främsta/viktigaste tillgång och vi satsar på bland annat kompentens- och befogenhetstrappor och tydliga karriärvägar.

Här kan du läsa mer om avdelningens kompetens- och befogenhetstrappa.

Här kan du läsa mer om att arbeta som socionom i Uppsala.

Vår vision är: "Att bedriva rättssäker familjehemsvård med hjärta".

Ditt uppdrag

Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.

Som kvalificerad handläggare kommer du med din erfarenhet coacha och vägleda familjehemssekreterare och bidra till att de växer och utvecklas som handläggare. Du kommer även att handlägga en del mer komplexa ärenden själv. Våra kvalificerade handläggare ansvarar även bland annat för att introducera nya medarbetare samt att kunna vara handledare till aspiranter och studenter som gör verksamhetsförlagd utbildning (VFU) hos oss.

Vi arbetar både med externa (konsulentstödda) familjehem samt interna (direkt anlitade av kommunen) familjehem. Vi har politiska mål att minska mängden externa familjehem och detta är en av de uppgifter du som kvalificerad familjehemshandläggare kommer att arbeta med.

I ditt uppdrag ingår även att tolka aktuell lagstiftning, samverka med andra aktörer och vara delansvarig för verksamhetsutveckling.

Resor i hela landet och hembesök i familjehemmen förekommer i tjänsten.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen och flera års erfarenhet av att arbeta som familjehemssekreterare. Har du utbildat dig inom Ett hem att växa i och Nya Kälvesten är det meriterande. För att lyckas i arbetet behöver du ha kunskaper inom handledning och vi ser gärna att du har erfarenhet av att handleda kollegor.  Det är också en fördel om du har erfarenhet av självständig handläggning och myndighetsutövning inom område barn och unga. 

Vi ser gärna att du har kunskaper i :

  • MAFI
  • Signs of Safety
  • ICDP.

Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du är bra på att övertyga och påverka för att uppnå resultat och har förmågan att skapa engagemang och delaktighet. Vidare har du en helhetssyn som gör att du ser frågor i ett större perspektiv. Sist men inte minst har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef, 018-727 64 72.

Fackliga företrädare: 
Akademikerförbundet SSR/Saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet