Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Undersköterska med särskilt uppdrag till Linné äldreboende

Diarienr:
ALN-2024-00577
Arbetsplats:
Linné äldreboende
Förvaltning:
Vård- och omsorgsförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du undersköterska med stort fokus på individens behov och vill vara med och utveckla arbetet inom äldreomsorgen? Har du dessutom erfarenhet av och brinner särskilt för att driva och utveckla arbetet med aktiviteter, relationer med anhöriga eller digitalisering inom kommunikation, rutiner, arbetssätt och social dokumentation? Välkommen med din ansökan!

Vi söker nu tre undersköterskor till särskilda uppdrag att leda kvalitetsutvecklingen på vår demensavdelning inom ombudsområdena aktiviteter, anhörigstöd och digitalisering.

Linné äldreboende ligger i Sävja strax söder om Uppsala. I lugn, skogsnära miljö med en trivsam trädgård och bra bussförbindelser med centrum. Vi har totalt 40 lägenheter fördelade på två avdelningar, en för omvårdnad och en för demens. I huset finns även en annan verksamhet för korttids- och växelvård.
Välkommen till en mångkulturell arbetsplats och ett mångsidigt jobb med stora möjligheter att göra skillnad!

Här kan du läsa mer om Linné äldreboende

Från och med 1 juli 2023 är undersköterska skyddad yrkestitel. För att få använda titeln undersköterska behöver du uppvisa bevis från Socialstyrelsen eller intyg att du varit tillsvidareanställd som undersköterska den 1 juli 2023. Du som har undersköterskeutbildning men saknar bevis eller intyg kan under en övergångsperiod få titeln omvårdnadsassistent.

Här kan du läsa mer om att undersköterska blir skyddad yrkestitel

Ditt uppdrag

Som undersköterska med särskilt uppdrag (ombud) har du expertrollen inom ditt område, arbetar med handledning och stöttar medarbetarna i deras uppdrag. Du har också ett övergripande ansvar för att följa upp de delar som ingår i ombudsområdet, utveckla arbetssätt och ge förslag på kvalitetshöjande insatser. Till ditt stöd i arbetet finns centrala samordnare inom respektive ombudsområde. I ditt arbete har du också stöd av chef, administratör och kollegor med samma ansvarsområden i andra verksamheter.

Aktivitet: Inom aktiviteter handlar uppdraget om att utveckla, planera, boka, förbereda och genomföra aktiviteter och evenemang för brukarna på avdelningarna. Här finns mycket utrymme för eget engagemang och idéer för till exempel olika teman eller typer av aktiviteter. En viktig del av arbetet består också av att fånga upp behov och idéer från brukare, anhöriga och andra verksamheter, och att engagera kollegorna och stötta dem i att delta och hålla i aktiviteter. I ditt arbete har du stöd av centrala aktivitetssamordnare som till exempel bidrar med vissa evenemangsbokningar och material till aktiviteter och tema.

Anhörigstöd: Inom anhörigstöd ansvarar du för att utveckla arbetssätt som underlättar och förbättrar kontakten med anhöriga, som ryms inom kontaktmannaskapet som alla medarbetare har. En stor del av arbetet består också av att fånga upp behov och idéer från brukare och anhöriga. Som stöd finns kvalitetsutvecklare inom vårt centrala demensteam, samt kollegor som håller i anhörigstöd i andra verksamheter.

Digitalt (kommunikation och dokumentation): Inom digitalisering ansvarar du för att hålla dig uppdaterad inom den digitala utvecklingen av det vardagliga arbetet på avdelningen. Här är en viktig del att vara expertanvändare i vårt dokumentationssystem Lifecare. Andra delar handlar om kommunikation, informationssökning och fildelning, digitala signeringar med mera. Här visar du vägen, identifierar utbildningsbehov, och arbetar kompetenshöjande genom att engagera och handleda kollegorna, och komma med förslag på förbättringsinsatser. Som stöd finns centrala objektspecialister i Lifecare och utvecklare inom digitalisering, och förstås kollegor i andra verksamheter med samma uppdrag.

Förutom ditt uppdrag i något av ovanstående områden arbetar du som en del av personalgruppen på avdelningen och utföra sedvanliga undersköterskeuppgifter. Du förväntas ge en god omvårdnad med stor hänsyn till brukarnas individuella behov samt utveckla verksamheten och dig själv i ett nära samarbete med dina kollegor. I arbetet ingår också att dokumentera enligt socialtjänstlagen och att arbeta hälsofrämjande.

Din bakgrund

Vi söker dig som har undersköterskeutbildning, Silvia-systerutbildning eller undersköterskeutbildning med specialistkompetens. Har du specialistundersköterskeutbildning inom demens eller är utbildad Silvia-syster ser vi det som särskilt meriterande. Även utbildning i BPSD (beteendemässiga och psykiska symtom) är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda utan att vara chef, och att du drivs av att engagera och entusiasmera andra. Du kanske har arbetat om kvalitetsombud, gruppsamordnare, teamledare eller teamombud och vill byta verksamhet eller inriktning?
Vi tänker oss att du har erfarenhet av att arbeta som ombud eller expertanvändare inom något av specialområdena inom omsorgen, och brinner särskilt för kvalitetsutveckling.

För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av traditionellt omvårdnadsarbete, av arbete med personer med demenssjukdom och av palliativ vård i livets slutskede samt av att utföra hälso- och sjukvårdsinsatser delegerat av legitimerad personal. Arbetet ställer också stora krav på att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska, och god dokumentations- och datorvana. Det är även meriterande om du har kunskaper i Office-paketet.

Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du tar initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare är du bra på att övertyga och påverka för att uppnå resultat.  Jobbet passar dig som är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Det är alltså en stor fördel om du är van att handleda och motivera andra. Sist men inte minst är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Sofia Iconomidou, verksamhetschef, 018-727 85 51.

Facklig företrädare: Kommunal, 010-442 82 02.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. 

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Arbeta inom vård och omsorg - Uppsala kommun

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: 2024-09-01 Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet