Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Socialsekreterare till beroendeenhet 1 & 2 - Uppsala kommun

Diarienr:
SCN-2024-00804
Arbetsplats:
Beroendeenhet 1 och Beroendeenhet 2
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Vi på beroendeenheterna växer och behöver tillsätta två nya socialsekreterare. Har du socionomexamen? Drivs du av att ha ett jobb som gör skillnad och att lära dig nya saker? Då kan det vara dig vi söker!

Beroendeenhet 1 och 2 tillhör socialförvaltningens vuxenavdelning och arbetar med myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Målgruppen är personer över 21 år med beroendeproblematik. I enheternas uppdrag ingår att utreda och bedöma behov av stöd utifrån ansökningar och anmälningar, att motivera till behandlingsinsatser och följa upp dessa. Enheterna samverkar med många interna och externa aktörer. Arbetsgrupperna är välfungerande och har ett gott kollegialt stöd. Flera medarbetare har lång erfarenhet av arbete med målgruppen vilket gör att du kommer att arbeta med erfarna kollegor.

Ditt uppdrag

Som socialsekreterare kommer du utreda enskilda individers behov av insatser utifrån gällande lagstiftning. Du förväntas motivera, utreda, bedöma, besluta om samt följa upp insatser. Tid tillsammans med klienter och samarbetspartners i möten är en viktig del i arbetet såväl som dokumentation i form av utredningar och journalföring. Arbetet är mycket varierande och dagarna kan se mycket olika ut. Enheterna använder sig av ASI (Addictional Severity Index) som metodstöd vid utredning och uppföljning av insatser. MI (motiverande samtal) används som samtalsmetodik.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen. Har du utbildning inom ASI och MI ses det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och av arbete med målgruppen vuxna med beroendeproblematik. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Du behöver även ha B-körkort. Det är en fördel om du har goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten. Det är även meriterande om du har kunskaper i Lifecare.

Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Vidare är du en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Monica Lundberg Mattsson, enhetschef B1,  018-727 61 09.
Lisa Viksten, enhetschef B2,  018-727 15 56.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enigt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet