Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Teamledare socialsekreterare område placering

Diarienr:
SCN-2024-00816
Arbetsplats:
Område placering
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Vi arbetar aktivt med visionen att vi ska bedriva rättssäker familjehemsvård med hjärta. Nu söker vi dig som vill arbeta som teamledare hos oss och vara med och utveckla vår verksamhet. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!

Avdelningen för barn och ungdom myndighet satsar fortsatt framåt. Detta gör vi bland annat genom att anställa flera socialsekreterare och skapa en helt ny enhet inom område placering. Två enheter blir nu tre, vilket möjliggör ett ännu mer aktivt och nära ledarskap i uppdraget som teamledare.

Inom område barn placering arbetar cirka 75 medarbetare i olika roller. Socialsekreterare arbetar med barn och ungdomar, familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Vi har ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnen i skolan. Våra teamledare och kvalificerade handläggare stöttar våra socialsekreterare i ärenden. Utöver detta finns det 3 enhetschefer samt 1 områdeschef som ansvarar för medarbetare, arbetsmiljö och budget. Vi sitter fräscha och trevliga lokaler på Bolandsgatan 10a.

Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Vi arbetar med längre placeringar och förutom rättssäkerheten som första rättesnöre, arbetar vi på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn, ungdomar och uppdragstagare samt biologiskt nätverk.

Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar.

Här kan du läsa mer om avdelningens kompetens- och befogenhetstrappa

Ditt uppdrag

Som teamledare är du socialsekreterarnas närmaste arbetsledare, utan att vara chef. Du ingår i områdets teamledargrupp, bestående av totalt sex teamledare och du har ett nära samarbete med de andra teamledarna inom socialförvaltningen. Ett nära samarbete med din närmsta enhetschef och övriga enhetschefer inom område placerings ledningsgrupp är en mycket viktig nyckel för att utveckla enheterna och dess medarbetare till att nå sin högsta potential. Du är en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet inom området. Med din kompetens är du med och säkerställer rättssäkerheten i utredningar och uppföljningar, tillsammans med socialsekreterarna. Du arbetar också aktivt med samverkan, bemötande och klientinflytande.

Arbetsuppgifter ingår i tjänsten:

  • Aktivt arbeta tillsammans med enhetschef i att säkerställa att myndighetsarbetet på enheten följer lagstiftning, delegationsordning, avtal och styrdokument.
  • Arbetsleda socialsekreterare i individärenden, fatta beslut enligt delegationsordning samt fördela ärende till socialsekreterare.
  • Skapa ett gott samarbete med våra systerenheter inom avdelning barn och unga myndighet överlag, samt specifikt vid överlämning av ärenden mellan enheterna.
  • Vägleda och stötta medarbetare i handläggningsprocessen, med mål att skapa självständiga handläggare.
  • Leda gemensamma ärendedragningar/enskilda ärendegenomgångar.
  • Föredra självständigt i individutskott och domstol, eller med stöd av jurist.
  • Vara aktiv och delansvarig i att säkerställa implementering och utveckling av arbetsmetoder.
  • Vara aktiv och delansvarig i förberedelse och utförande i introduktion av nyanställda.

 

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning barn och unga. Har du utbildning inom BBiC och Signs Of Safety ses det som meriterande. För att lyckas i rollen som teamledare behöver du ha erfarenhet av dokumentation inom myndighetsutövning i socialt arbete och vara van att arbeta flexibelt och digitalt i olika system. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbetsledning inom aktuellt område och av uppföljning av familjehemsplacerade barn och unga.

Arbetet kräver att du har B-körkort och goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Du behöver även ha mycket god kunskap om Socialtjänstlagen och kunskaper i BBIC och Signs of Safety.

Som person är du pedagogisk och har förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare tar du ansvar och driver ditt arbete framåt. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt samtidigt som du är en god ledare.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef, 018-727 64 72.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018- 727 12 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet