Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Familjerättssekreterare till Uppsala kommun

Diarienr:
SCN-2024-00941
Arbetsplats:
Familjerättsenheten
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

En av våra medarbetare har gått vidare till andra uppgifter och vi söker därför dig som är engagerad och vill göra skillnad i arbetet med barn och unga inom familjerättens område!

Vi kan erbjuda en stabil arbetsplats med gott om erfarenhet och ett nära och arbetsledande stöd. Arbetsplatsen är belägen i moderna lokaler centralt i Uppsala.

Familjerätten är en enhet som består av både mycket erfarna medarbetare och medarbetare med något eller några års erfarenhet. Tillsammans hjälps vi åt och drar nytta av våra varierande erfarenheter och bakgrunder för att kunna erbjuda våra brukare de bästa möjliga familjerättsliga tjänsterna. Arbetet är utvecklande och stimulerande med ett tydligt barnperspektiv i fokus.

Ditt uppdrag

Familjerättens uppdrag är brett och varierande. På uppdrag av domstol gör vi utredningar och yttranden inom vårdnad, boende, umgänge samt olika typer av adoptioner. Vi prövar och godkänner juridiska avtal inom vårdnad, boende och umgänge samt gör yttranden i vissa namnärenden. Familjerätten verkställer och följer upp domstolsbeslut om umgängesstöd, genomför informationssamtal och samarbetssamtal för särlevande föräldrar. Ytterligare ett verksamhetsområde är fastställande av faderskap och föräldraskap. En viktig del av verksamheten är råd och information till allmänheten inom enhetens ansvarsområden.

Din bakgrund

För att kunna arbeta som familjerättssekreterare måste du ha en socionomexamen, vilket ger dig den grundläggande kunskapen för att kunna arbeta professionellt i denna roll. Då kommunikationen med både kollegor och klienter är en central del av arbetet måste du behärska svenska, både i tal och skrift samt ha god datorvana, så du smidigt kan sätta dig in i och hantera de digitala system vi använder.

Det är givetvis meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och unga, och gärna inom familjerätt eftersom det kommer att underlätta din förståelse för arbetet, men det är inget krav. B-körkort är också en fördel då det kan förenkla för dig att snabbt och enkelt ta dig mellan olika uppdrag.

Som person är du kommunikativ och har förmågan att anpassa ditt sätt att uttrycka dig allt efter situation och människor. Du har en god samarbetsförmåga och är lyhörd gentemot både kollegor och andra aktörer. Att förbli lugn och samlad även i utmanande situationer är något som kännetecknar dig, och du har en naturlig förmåga att hålla fokus på det som är viktigast. Därutöver är du duktig på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete på ett sätt som gör att du når goda resultat.
Om du känner igen dig i detta och vill ha en meningsfull roll där du kan bidra med både din kompetens och personlighet, ser vi fram emot att ta emot din ansökan!

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta enhetschef Tommy Åsbacka på 018-726 2797.

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Kommunal, 010-442 82 04
Sveriges psykologförbund, Marie-Louise Airikka Pilichi, 018–727 86 11
Vision Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 12.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet