Har du erfarenhet av socialt arbete, myndighetsutövning och utredningsarbete? Vill du ha ett spännande och omväxlande arbete där du kommer i kontakt med olika typer av ärenden och frågeställningar? Då kan det här vara jobbet för dig!
Avdelning socialtjänst - ekonomiskt bistånd inom arbetsmarknadsförvaltningen är uppdelat i två områden där område 1 består av administration och service, verksamhetsnära stöd samt SFA (samordning för arbete) och område 2 består av mottagningen och sex utredningsenheter.
Avdelningens huvudsakliga uppgift är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd i både nya och löpande ärenden samt stötta den enskilde till egen försörjning. Myndigheten bedriver utvecklingsprojekt och arbetar kontinuerligt med metodutveckling. Vår viktigaste uppgift är att balansera gott bemötande med rättssäker handläggning och stöd till egen försörjning.
Försörjningsstöd - mottagning är en enhet inom avdelningen och består av 18 socialsekreterare, en kvalificerad handläggare, en gruppledare och enhetschef. Nu söker vi socialsekreterare till vår enhet.
Socialsekreterarna vid försörjningsstöd - mottagning har den första kontakten med de medborgare som söker ekonomiskt bistånd för första gången samt gör förhandsbedömning i alla ärenden som kommer i kontakt med enheten. I arbetet ingår att utreda och besluta om rätten till försörjningsstöd och bistånd till livsföring i övrigt i de ärenden där biståndsbehovet bedöms vara kortvarigt, max två månader. I arbetet ingår även att ge information och rådgivning gällande ekonomiskt bistånd och samhällsinformation i övrigt till kommunens invånare samt handlägga ansökan om bistånd i syfte att avhjälpa nöd för dagen i de fall där den sökande inte redan har en pågående kontakt inom myndigheten. Socialsekreterarna på försörjningsstöd - mottagning handlägger även dödsboanmälan.
Socialsekreteraren samverkar mycket med andra verksamheter inom och utom kommunen för att hitta lösningar för individen och samverkan är en viktig del av arbetet på försörjningsstöd - mottagning. Du arbetar självständigt i handläggningsförfarandet men samverkar dagligen med kollegor i gruppen. Du använder dig av motiverande samtal (MI) som samtalsmetodik och standardiserade utredningsdokument. Vi har extern handledning.
Övriga uppgifter som ingår i rollen:
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av socialt arbete, av myndighetsutövning samt av av ärendehantering och utredningsarbete. Arbetet kräver även att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i socialrätt och socialförsäkringssystemet.
Vidare är det meriterande om du har utbildning i motiverande samtal (MI), erfarenhet av arbete som socialsekreterare samt erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer. Vi ser gärna att du har goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten. Det är en fördel om du har kunskaper i Lifecare och goda kunskaper i Microsoft 365.
Som person har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Vidare är du flexibel som ser möjligheter i förändringar. Vi ser även att du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker samt är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Sist men inte minst söker vi dig som är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Sanela Zuna, enhetschef, 018-727 61 35
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.
Sök jobbet