Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Enhetschef till Boendeenhet 2

Diarienr:
SCN-2025-00299
Arbetsplats:
Boendeenhet 2, avdelning vuxna
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du en tydlig och tillgänglig ledare som är bra på att bygga upp goda samarbeten? Vi söker dig som är intresserad av ett meningsfullt uppdrag i en verksamhet som gör skillnad för andra. Välkommen med din ansökan!

I samband med att nuvarande enhetschef går vidare till nya utmaningar inom kommunen söker vi en ny enhetschef till Boendeenhet 2. Enhetens uppdrag är att följa upp bostadssociala kontrakt och att fatta beslut utifrån socialtjänstlagen. Inom enheten finns också teamet som arbetar med myndighetsutövning gällande Bostad först samt ett team som arbetar med administration. Arbetet bygger i hög grad på samverkan gentemot många partners såväl internt inom förvaltningen som externt med andra.

Ditt uppdrag

Som enhetschef för Boendeenhet 2 kommer du att arbeta i nära samarbete med chefen för Boendeenhet 1. Ni kommer tillsammans att driva utvecklingsfrågor inom området. Du ansvarar för att leda och fördela arbetet inom enheten utifrån socialnämndens uppdrag och för att se till att lagstiftning, riktlinjer och rutiner följs. Du kommer att ha budgetansvar samt personalansvar för ca 14 medarbetare. Arbetsmiljöfrågor är prioriterat inom förvaltningen vilket innebär att du leder det systematiska arbetsmiljöarbetet och aktivt tillvaratar medarbetarnas synpunkter.

Som enhetschef rapporterar du till avdelningschef och du ingår i avdelningens ledningsgrupp där du och dina kollegor tar ett gemensamt ansvar för att driva avdelningens utvecklingsområden framåt. Som chef i Uppsala kommun har du ett gediget stöd från kommunledningskontorets staber när det gäller bland annat ekonomi, HR, kommunikation, arbetsmiljö/rehabilitering och IT. Vi erbjuder löpande kompetensutveckling för att utveckla ett långsiktigt, hållbart och kvalitetssäkrat ledarskap.

Din bakgrund

Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning som socionom eller likvärdig högskoleexamen.

Uppdraget förutsätter god kunskap om sociallagstiftning samt övrig lagstiftning som berör verksamheten. Erfarenhet av myndighetsutövning samt erfarenhet inom det bostadssociala området är meriterande. Tjänsten kräver erfarenhet av ledande uppdrag, som exempelvis teamledare, arbetsledare eller annat ledande uppdrag som bedöms relevant för tjänsten. Har du chefserfarenhet så är det meriterande.

Vi söker dig med god ledarskapsförmåga som är lyhörd, tydlig och lugn. Du har en mycket god samarbetsförmåga och uppfattas av omgivningen som kommunikativ och relationsbyggande. Du har ett strukturerat effektivt arbetssätt och är van att arbeta i olika digitala system såsom exempelvis Life Care. Du behärskar svenska språket väl i tal och skrift.

Välkommen med din ansökan!

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Ann-Christine Dahlén, avdelningschef, 018-727 25 86.
Iréne Lavesson, Hr-specialist, 0178-727 12 91.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 12 91.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Hantering av personuppgifter

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

För dig med skyddad identitet

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

 

Sök jobbet