60plus-mässan i gång: "Det görs mycket kul i Uppsala"

På Fyrishov är 60plus-mässan i full gång, och Uppsala kommun har flera verksamheter på plats.

Tre kvinnor i svarta kläder och kommunens logga ler in i kameran.

Bland annat kan besökarna få konsumentrådgivning, hitta en träffpunkt i närheten eller prata med äldreombudsmannen.

– Det känns jättekul att vara här, berättar Karin Wall från träffpunkterna 65plus. Det är viktigt att visa att vi finns. Vi kanske når ut till någon som är ensam, eller en anhörig till någon som sitter ensam.

Hon tycker även att det är ett bra tillfälle att få prata med andra verksamheter.

– Vi kan ju inte göra allt, så vi samverkar med till exempel biblioteket och Uppsala summer zone. Vi vill ge våra besökare så mycket som möjligt.

Karin Sandra Helene.jpg

Karin Wall från träffpunkt 65plus, Sandra Mansour från konsument Uppsala och äldreombudsmannen Helène Stenlund.

Många utställare att prata med

Och två av besökarna på plats är Ann Sjöstrand och Tommy Bergström. Det har stannat till för att prata med Karin och med äldreombudsmannen.

– Jag är här med min granne, vi har gått runt och tittat lite. Jag tar ett nummer av Seniorguiden, säger Ann.

– Jag fick precis veta att det finns aktiviteter för pensionärer i Eriksberg, berättar Tommy.

ann och tommy.jpg

Ann Sjöstrand och Tommy Bergström.

Uppsala kommun arbetar aktivt för att äldre ska ha möjlighet att vara delaktiga och påverka, och att alla ska ha möjlighet att leva ett hälsosamt och oberoende liv.

Knyter kontakter och möter invånare

Äldreombudsmannen Heléne Stenlund har fullt upp. Det är många som vill stanna och prata.

– Mässan är ett bra ställe att skapa nya kontakter, berättar hon. Det bästa med mitt jobb är att jag får möta så många människor. Det är också kul att träffa föreningar och se så många aktiva och drivande personer. Det görs mycket kul i Uppsala.

Vid bordet bredvid står Sandra Mansour från Konsument Uppsala. De ska senare föreläsa om nätbedrägerier.

– Det finns en del fällor på nätet. Vi erbjuder också stöd och hjälp efter att man har blivit utsatt. Var du kan vända dig och vad du kan göra. Men det går också bra att kontakta oss för hjälp att göra en budget eller om du ska köpa en bil!

Läs mer om hur vi jobbar med äldrevänlig kommun.