Se var du kan rösta redan nu i EU-valet och folkomröstningen

I dag, 22 maj, öppnar möjligheten att rösta i EU-valet och folkomröstningen i Uppsala kommun. I Uppsala kommun finns 23 lokaler för förtidsröstning. Rösta gärna så tidigt som möjligt om du tänkt förtidsrösta.

En person går framför en byggnad och en flagga som det står "Rösta här" på.

Från 22 maj till och med 9 juni kan du förtidsrösta i valet till Europaparlamentet, även kallat EU-valet. Samtidigt kan du förtidsrösta i folkomröstningen i Uppsala kommun.

Valdagen 9 juni är under en långhelg i samband med nationaldagen. Därför kan det vara bra att rösta så tidigt som möjligt. Då missar du inte att rösta – och du kan koppla av om du är ledig. Om du röstar tidigt under perioden underlättar du också för röstmottagarna när rösterna ska räknas.

Flera lokaler har öppet varje dag

Lokalerna för förtidsröstning är utspridda i hela kommunen och flera har långa öppettider. Flera lokaler finns där många Uppsalabor rör sig, för att underlätta för fler att rösta när det passar just dem.

Se lokalerna för förtidsröstning och deras öppettider.

Ta med dig ditt röstkort

För att förtidsrösta ska du ha med dig ditt röstkort och legitimation. Har du inte fått ditt röstkort i slutet av maj, eller tappat bort det, kan du beställa ett nytt från Valmyndigheten.

Beställ nytt röstkort.

Du kan också ringa kommunens valkansli på telefon 018-727 12 20 eller Valmyndighetens telefon 020-825 825. Det går också att skriva ut ett nytt röstkort i alla lokaler för förtidsröstning i Uppsala kommun.

Rösta i EU-valet och folkomröstningen i Uppsala kommun samtidigt

Du röstar i EU-valet och folkomröstningen på samma sätt. I EU-valet tar du en vit valsedel och lägger i ett valkuvert. I folkomröstningen tar du en blå röstsedel och lägger i ett valkuvert. Därefter lämnar du in båda dina valkuvert.

Läs mer om att rösta i EU-valet och folkomröstningen.