Den 9 juni 2024 är det val till Europarlamentet, även kallat EU-valet. Samtidigt är det en folkomröstning om Uppsalas samhällsutveckling i stad och tätorter. Resultatet i folkomröstningen blir ett underlag till Uppsala kommuns översiktsplan.

• För dig som ska rösta

Här kan du läsa mer om bland annat vem som får rösta och hur du röstar i valet till Europaparlamentet och folkomröstningen.

• För dig som ska jobba med valet

Du behövs för att demokratin ska fungera. Över 1 500 personer kommer jobba i valet till Europaparlamentet, även kallat EU-valet, och folkomröstningen våren 2024.

• För dig som representerar ett parti

Här hittar du information som berör de partier som ställer upp i val till Europaparlamentet. Det handlar om vallokaler, vad som gäller för utdelning av valsedlar, partiaktiviteter i anslutning till vallokal med mera.

• Folkomröstningen 2024

Den 9 juni är det folkomröstning i Uppsala kommun. Det är samtidigt som valet till Europaparlamentet. Här kan du läsa på inför folkomröstningen och få mer information om vad frågan handlar om.

• Vi ansvarar för att valet går till på rätt sätt

När det är dags för val ser Uppsala kommun till att det finns lokaler att rösta i och röstmottagare som tar emot rösterna. Kommunen ordnar utbildningar för röstmottagarna och tar fram information om var, när och hur väljarna kan rösta.