1. Ser till att det finns lokaler, material och personal

Det är Sveriges kommuner som ansvarar för att genomföra val praktiskt, både allmänna val till riksdag, kommun och region och val till Europaparlamentet. För Uppsala kommun innebär det bland annat att

• boka och administrera cirka 152 vallokaler och mer än 20 lokaler för förtidsröstning
    • se till att alla lokaler har valmaterial som valurnor, valskärmar och valsedlar
    • rekrytera och utbilda över 1 500 röstmottagare.

Det är viktigt för kommunen att väljarna känner ett starkt förtroende för valet och att valsituationen är rättssäker och trygg. Därför arbetar vi med valsäkerheten på många olika sätt.

2. Alla röstmottagare måste gå en utbildning

Inför varje val anställer vi mellan 1 500 och 1 800 röstmottagare. Många av röstmottagarna återkommer flera val och har därför lång erfarenhet av hur arbetet ska gå till.

Nya röstmottagare lämnar in en intresseanmälan. Vi ställer bland annat krav på att den som jobbar i ett val inte kandiderar på listor för något parti i samma val.

Se vad valnämnden bestämt om rekrytering av röstmottagare här.

För att säkerställa att röstmottagarna har tillräcklig kunskap går de en utbildning, oavsett om de har jobbat i tidigare val eller om de är helt nya. Utbildningen för röstmottagare är obligatorisk enligt vallagen. Handledningar och instruktioner från Valmyndigheten och kommunens valkansli stöttar också röstmottagarna i arbetet.

Röstmottagarna lär sig bland annat att en person aldrig får vara ensam i vallokalen eller när rösterna ska hanteras. Det är en av flera saker som gör att rösterna hanteras rätt.

3. Ingen propaganda vid vallokalerna

Uppsala kommuns valnämnd tar fram förhållningsregler för propaganda och annat som kan påverka eller hindra väljarnas val, i eller vid vallokalerna och lokalerna för förtidsröstning. Väljarna ska i lugn och ro utan yttre påverkan kunna välja val- och röstsedlar och lägga sin röst.

Propaganda och politiska aktiviteter får därför inte förekomma på eller vid en vallokal eller lokal för förtidsröstning. Det betyder bland annat att röstmottagarna inte får ha partisymboler på sig när de arbetar.

Se alla regler för propaganda till EU-valet och folkomröstningen.

4. Hör av dig om du upplever att något inte gått rätt till

Har du sett något som inte verkar gå till på rätt sätt i samband med ett val? Hör av dig till kommunens valkansli.

E-post: valkansliet@uppsala.se

Telefonen har öppet