Tillsyn bidrar till långsiktigt hållbara företag

Miljöförvaltningens uppdrag är att främja en hållbar utveckling, och att både vi och kommande generationer ska ha en hälsosam och god livsmiljö. Det innebär många möten med Uppsalaföretagen och tillsyn av såväl tatueringsställen som avloppsanläggningar.

Kristin Svensson utanför Stadshuset
Kristin Svensson avdelningschef hälsoskydd, Uppsala kommun. Foto: Göran Ekeberg, Add Light AB

Under de senaste åren har bland annat djupintervjuer med företagare och workshops om kommunikation och bemötande legat till grund för verksamhetsutveckling.

– På en träff med ett 30-tal gräventreprenörer diskuterades till exempel ärendeprocessen och samarbetet inför tillstånd för enskilt avlopp. Det har bland annat resulterat i en ny e-tjänst som underlättar för entreprenörer, säger Kristin Svensson, avdelningschef hälsoskydd, Uppsala kommun.

Jag vill läsa hela artikeln om kommunens och miljöförvaltningens arbete för att underlätta för näringslivet.