Handlingsplan

Handlingsplan för mobilitet och trafik

I program för mobilitet och trafik pekas handlingsplanen ut som ett av de dokument som ska tas fram. Handlingsplanen innehåller etappmål för färdmedelsandelar och åtgärder för kommunens arbete med trafik, resor och stadsmiljö under de kommande åren. Handlingsplanen gäller fram till 2030.

Dokument

Handlingsplan för mobilitet och trafik

PDF, 226 KB | Lyssna

Åtgärderna i handlingsplan för mobilitet och trafik ska planeras, genomföras och koordineras i samklang med övrig stads- och samhällsutveckling. Medborgarinflytande är av stor vikt för att nå framgångsrika resultat och en kontinuerlig dialog med allmänheten för att skapa samsyn har hög prioritet. Vid genomförande av åtgärder av särskild vikt ska beslut tas av gatu- och samhällsmiljönämnden.

Mål och genomförande

I arbetet finns det en mängd områden som är prioriterade. Det mest centrala är en handlingsplan för trafik och mobilitet. I övrigt kan det handla om att ta fram handlingsplaner och andra styrdokument, att påbörja utredningar av olika slag eller att ge vägledning för mobilitets- och trafikarbetet. Mål, fokusområden och handlingsplaner som presenteras i programmet är:

• Det fysiska trafiksystemet – hur trafiksystemet utformas.
  • Res- och transportsnålhet – hur resor och transporter kan bli kortare och mer effektiva.
  • Res- och transportfri tillgänglighet – hur vi kan få tillgång till olika resurser utan fysiska resor eller transporter, vilket kan ske med hjälp av olika digitala verktyg.

Handlingsplan för mobilitet och trafik beskriver delmål för hur stor andel resor Uppsalaborna gör med olika färdmedel och åtgärder att genomföra till och med år 2030.

Uppföljning och utveckling

Handlingsplanen följs upp årsvis och utvecklingen redovisas i ett kommande mobilitetsbokslut.

Se även program för mobilitet och trafik.