Pågående dialog

Samråd nytt stationsläge Lennakatten i Bergsbrunnaparken

Dialogen avslutas

Samrådet pågår den 7 augusti–6 september. Uppsala kommun önskar få in synpunkter om en flytt av Lennakattens stationsläge till Bergsbrunnaparken skulle kunna innebära betydande miljöpåverkan eller inte.

Beskrivning

Trafikverket planerar att bygga ut järnvägen från två till fyra spår mellan Uppsala centralstation och länsgränsen mot Stockholm. Den planerade spårutbyggnaden kräver att museijärnvägen Lennakatten och tillhörande stationshus flyttar från sin plats på Uppsala centralstation till Bergsbrunnaparken.

Som ett första steg i arbetet med att flytta Lennakatten och stationshuset kan du nu tycka till kring det samrådsunderlag som tagits fram.

Lämna synpunkter

Lämna dina synpunkter senast 6 september 2024. Kom ihåg att ange ärendenummer: KSN-2024-01817.

Adress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala

E-post:
mark-fastighet@uppsala.se

Vid eventuella frågor kontakta projektledare Sara Ringbom.

E-post: sara.ringbom@uppsala.se

Samrådsunderlag

I början av planläggningen tas ett samrådsunderlag fram som beskriver hur projektet kan påverka miljön. Samrådsunderlaget ligger till grund för länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan (BMP). Innan länsstyrelsen prövar om projektet kan antas medföra en betydande miljöpåverkan ska enskilda som kan antas bli särskild berörda få möjlighet att yttra sig. Samråd är viktigt under hela planläggningen. Det innebär att kommunen utbyter information med och inhämtar synpunkter från bland annat myndigheter, organisationer, enskilda och allmänhet som berörs.

Synpunkterna som kommer in under samrådet sammanställs i en samrådsredogörelse.

Läs samrådsunderlaget Nytt stationsläge Lennakatten. (PDF, 9 MB)