Riktlinje

Riktlinjer för elhandel i Uppsala kommun

Uppsala kommun och till elavtalet anslutna kommunala bolag, har i sin verksamhet ett omfattande behov av el för användning i kommunens fastigheter och övrig kommunal verksamhet. Prisförändringar på elmarknaden innebär risk för kostnadsökningar, vilka kan ge oönskade budgetavvikelser inom fastställda riktlinjer.

Syftet är att så långt det är möjligt få kontroll över koncernens framtida elkostnader genom att elhandeln sker inom angivna riktlinjer.

Riktlinjerna omfattar elhandelshanteringen för elförbrukningen i kommunens elavtal. Till kommunens elavtal är flera av de kommunala bolagen anslutna. Fortsättningsvis benämns Uppsala kommun och anslutna kommunala bolag för koncernen.

Fastställd inköpsmodell för elhandel ska säkerställa en stabil och förutsägbar inköpskostnad för el. Det uppnås genom att framtida leveranser av el succesivt prissäkras innan leverans. Riktlinjerna säkerställer att elhandeln sker inom kontrollerade former genom att

• ange övergripande regler för elinköpen(elhandeln) ska ske
  • ange de risker koncernen är utsatt för på grund av elhandeln
  • beskriva hur dessa risker ska begränsas och följas upp
  • beskriva hur ansvaret för elhandelsverksamheten är fördelat.