Den 9 juni 2024 var det val till Europaparlamentet, även kallat EU-valet och en folkomröstning om Uppsalas samhällsutveckling i stad och tätorter. Resultatet i folkomröstningen blir ett underlag till Uppsala kommuns översiktsplan.

2026 är det dags för allmänna val till riksdag, kommun och region.

• Folkomröstningen 2024

Den 9 juni var det folkomröstning i Uppsala kommun. Det var samtidigt som valet till Europaparlamentet. Här kan du läsa det slutgiltiga resultatet i folkomröstningen.

• Vi ansvarar för att valet går till på rätt sätt

När det är dags för val ser Uppsala kommun till att det finns lokaler att rösta i och röstmottagare som tar emot rösterna. Kommunen ordnar utbildningar för röstmottagarna och tar fram information om var, när och hur väljarna kan rösta.