![Uppsala kommuns logotyp](/Content/Images/uppsala_logo.png)
Detaljplanen sträcker sig från Uppsala centralstation till den nya järnvägsstationen Uppsala Södra och är cirka 17 kilometer lång. Sträckan delas upp i tre delsträckor. Delsträcka A går från Uppsala centralstation till Exercisfältet där kollektivtrafikstråket förgrenas i en östlig respektive en västlig sträckning. Delsträcka B går genom Rosendal, Vårdsätravägen och Gottsunda. I Rosendal är delar av Torgny Segerstedts allé redan planlagd för spår och ingår därför inte i planområdet. Delsträcka C går från Ångströmslaboratoriet genom Ulleråker och Ultuna. En sträcka i Ulleråker är redan planlagd för spår och ingår därför inte i planområdet. Planområdet består till stor del av befintlig gatumark, men även ej ianspråktagen mark i form av skogsmark och jordbruksmark samt mindre delar av befintliga bostadsytor, verksamhets-ytor och rekreationsytor.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett nytt kapacitetsstarkt kollektivtrafikstråk i form av spårväg alternativt snabbussystemet BRT (Bus Rapid Transit).
- Startskede
- Samråd
- Granskning
- Antagande
- Överklagande
- Gällande (Laga kraft)
Planprocessen
Om antagande
Planhandlingar
- Beslut (PDF, 4 MB)
- Planbeskrivnig (PDF, 4 MB)
- Plankarta (PDF, 10 MB)
- Miljökonsekvensbeskrivning (PDF, 33 MB)
- Planbeskrivning Bilaga A Gällande detaljplaner Delsträcka A-B (PDF, 895 KB)
- Planbeskrivning Bilaga B Fastighetskonsekvenser Delsträcka A-B (PDF, 3 MB)
Utredningar
- Förtydligande till bullerutredning 20 december 2023 (PDF, 1 MB)
- Illustrationsplaner delsträcka A 13 oktober 2023 (PDF, 9 MB)
- Illustrationsplaner delsträcka B 13 oktober 2023 (PDF, 15 MB)
- PM Skyfallsanalys sträcka A-C 19 oktober 2023 (PDF, 14 MB)
- PM Uppsala Spårväg, spår och gatuutformning 18 oktober 2023 (PDF, 8 MB)
- Vibrationsutredning Vårdsätravägen 26 februari 2024 (PDF, 1 MB)