Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett nytt kapacitetsstarkt kollektivtrafikstråk i form av spårväg, alternativt snabbussystemet BRT (Bus Rapid Transit).
Detaljplanen sträcker sig från Uppsala centralstation via Bäverns gränd, Islandsbron och Munkgatan, fram till korsningen med Sjukhusvägen. Vid korsningen ansluter detaljplanen till Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B. Planområdet omfattar en del av stationsområdet där en ny ändhållplats för spårväg planeras, och i övriga delar till stor del av befintlig gatumark.
Delsträckan ingick tidigare i detaljplanen för delsträcka A-C, men bröts ut och blev en egen detaljplan efter den första granskningen.
Kapacitetsstark kollektivtrafik handläggs i följande detaljplaner:
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka Uppsala C – Munkgatan (PBN 2024-000057)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B (PBN 2019-002806)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka C (PBN 2024-001326)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D (PBN 2022-000048)
• Detaljplan för Uppsala spårvagnsdepå, Del av Nåntuna 10:1 m.fl (PBN 2021-003915)
–
Dialogen är avslutad. Resultatet presenteras som ett granskningsutlåtande och publiceras i granskningsskedet.