Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett nytt kapacitetsstarkt kollektivtrafikstråk i form av spårväg alternativt snabbussystemet BRT (Bus Rapid Transit).
Delsträcka C sträcker sig från Exercisfältet, vidare förbi Ångströmlaboratoriet, genom Ulleråker och ner till Ultuna. Den ansluter till delsträcka A vid korsningen Dag Hammarskjölds väg/Regementsvägen och till delsträcka D vid korsningen Ulls väg/Ultunaallén. En sträcka i Ulleråker är redan planlagd för spår och ingår därför inte i planområdet. Planområdet består till stor del av befintlig gatumark, men även ej ianspråktagen mark i form av skogsmark och jordbruksmark, samt mindre delar av befintliga verksamhetsytor och rekreationsytor.
Delsträckan ingick tidigare i detaljplanen för delsträcka A-C, men bröts ut och blev en egen detaljplan efter den första granskningen.
Kapacitetsstark kollektivtrafik handläggs i följande detaljplaner:
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka Uppsala C – Munkgatan (PBN 2024-000057)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B (PBN 2019-002806)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka C (PBN 2024-001326)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D (PBN 2022-000048)
• Detaljplan för Uppsala spårvagnsdepå, Del av Nåntuna 10:1 m.fl (PBN 2021-003915)
–
Dialogen är avslutad. Resultatet presenteras som ett granskningsutlåtande och publiceras i granskningsskedet.
Kapacitetsstark kollektivtrafik handläggs i följande detaljplaner:
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka Uppsala C – Munkgatan (PBN 2024-000057)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B (PBN 2019-002806)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka C (PBN 2024-001326)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D (PBN 2022-000048)
• Detaljplan för Uppsala spårvagnsdepå, Del av Nåntuna 10:1 m.fl (PBN 2021-003915)