Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.
Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.
Du har valt att tillåta alla kakor. Du kan när du vill ändra dina inställningar.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett nytt kapacitetsstarkt kollektivtrafikstråk i form av spårväg.
Delsträcka D går till en början från Bäcklösa till Ultuna, där de den östliga och västliga sträckningen går samman igen. Delsträcka D fortsätter sedan österut över Fyrisån i riktning mot Sävja och Bergsbrunna, för att sedan avslutas i den nya knutpunkten med järnvägsstation i Bergsbrunna, som förbinder det nya kollektivtrafikstråket med järnvägen. Delsträckan ingick tidigare i detaljplanen för delsträcka A-D, men bröts ut och blev en egen detaljplan efter det första samrådet.
Kapacitetsstark kollektivtrafik handläggs i följande detaljplaner:
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka Uppsala C – Munkgatan (PBN 2024-000057)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B (PBN 2019-002806)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka C (PBN 2024-001326)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D (PBN 2022-000048)
• Detaljplan för Uppsala spårvagnsdepå, Del av Nåntuna 10:1 m.fl (PBN 2021-003915)
I startskedet fattas beslut om att börja arbetet med en detaljplan. Stadsbyggnadsförvaltningen gör en översiktlig beskrivning av förslaget och presenterar det för plan- och byggnadsnämnden (PBN). Plan- och byggnadsnämnden fattar beslut om att påbörja planarbetet eller inte.
I samband med ett positivt planbesked fattar plan- och byggnadsnämnden beslut om att ge stadsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag till detaljplan. I planbeskedet anges riktlinjer för den fortsatta planeringen.
Delsträcka D ska hanteras i ett separat ärendet enligt beslut från plan- och byggnadsnämnden med start i granskningsskedet.
Se samrådet för Kapacitetsstark kollektivtrafik A - C där även delsträcka D ingick.
När planförslaget har tagits fram skickas det ut på samråd, också kallad medborgardialog. Då får myndigheter, organisationer och andra remissinstanser, fastighetsägare och de som bor inom eller i närheten av planområdet ta del av planförslaget, men vem som helst får delta i dialogen. Ofta ordnas också ett samrådsmöte där det finns möjlighet att ställa frågor och diskutera förslaget. Ett samråd pågår vanligtvis i 6 veckor.
Planförslaget finns förutom på den här sidan också tillgängligt i kontaktcenter, Stadshusgatan 2.
Alla synpunkter på planförslaget ska skriftligen skickas in till kommunen innan tiden för samrådet har gått ut. Samrådets syfte är att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn och påverkan.
Efter samrådet upprättar kommunen oftast en samrådsredogörelse där alla synpunkter som har kommit in under samrådet sammanställs och bemöts. Samrådsredogörelsen ligger till grund för eventuella revideringar av förslaget inför granskning.
Vid standardförfarande upprättas inte alltid en samrådsredogörelse. Samrådssynpunkterna sammanställs och bemöts då i ett granskningsutlåtande, senare i planprocessen.
–
Dialogen är avslutad. Resultatet presenteras som en samrådsredogörelse och publiceras i granskningsskedet.
Under samrådstiden bjöd vi in till två samrådsträffar där deltagare kunde träffa politiker och personer som arbetar med planeringen och ställa frågor. Under samrådsträffarna visade vi film och presentationer både av förslag till detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D och förslag till detaljplan för spårvagnsdepån.
Datum för samråd 1
9 april–22 maj 2021
Vid tiden för samråd ingick delsträcka D i Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik (PBN 2019-002806), samrådshandlingar finns att ta del av här www.uppsala.se/kollektivtrafik_a-b. Dialogen är avslutad. Resultatet presenteras som en samrådsredogörelse och publicerades i samråd 2.
Granskningen är det sista tillfället att lämna synpunkter. Synpunkterna som kommit in sammanställs och bemöts i ett granskningsutlåtande. Om det görs stora förändringar i planförslaget ställs det ut på ny granskning, annars går förslaget vidare för beslut i plan- och byggnadsnämnden. Den som inte lämnat synpunkter under samrådstiden eller granskningen kan inte heller överklaga en beslutad detaljplan.
Efter granskningstiden sammanställer och bemöter kommunen de inkomna synpunkterna i ett så kallat granskningsutlåtande.
–
Dialogen är avslutad. Resultatet presenteras som ett granskningsutlåtande och publiceras i granskningsskedet.
Kapacitetsstark kollektivtrafik handläggs i följande detaljplaner:
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka Uppsala C – Munkgatan (PBN 2024-000057)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B (PBN 2019-002806)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka C (PBN 2024-001326)
• Detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D (PBN 2022-000048)
• Detaljplan för Uppsala spårvagnsdepå, Del av Nåntuna 10:1 m.fl (PBN 2021-003915)
Plan- och byggnadsnämnden godkände detaljplanen för Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D 3 december 2024. Ärendet är skickat till kommunfullmäktige för beslut om antagande.
Den som är missnöjd med beslutet om antagandet av en detaljplan kan överklaga det inom tre veckor från att beslutet publicerats på kommunens anslagstavla.
För att få överklaga ska man vara berörd av förslaget och senast under granskningstiden ha framfört skriftliga synpunkter som inte tillgodosetts. När en överklagan kommit in skickar stadsbyggnadsförvaltningen den vidare till mark- och miljödomstolen som avgör ärendet.
När detaljplanen vunnit/fått laga kraft betyder det att detaljplanen är den gällande regleringen av markanvändning och byggande inom området. Planprocessen är då avslutad.
Detaljplanen vinner/får laga kraft om detaljplanen inte upphävs eller överklagas eller om inte överklaganden avslås i de högre instanserna.